Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 61-80 of 2331
-
Leken som aldrig tog slut. En empirisk studie på en skola i Kenya
(2014)Abstract Syftet med den här studien är att studera lekens möjligheter i förskolans verksamhet. Vi har tittat på hur barnen leker, när barnen leker och var barnen leker samt hur lärarna planerar för, agerar i och ser på ... -
Delaktighet och inflytande för de yngsta förskolebarnen - Ur en förskollärares perspektiv
(2014)Abstract I förskolans läroplan uttrycks barnens rättigheter till inflytande och delaktighet samt att barnen ska få ta del av ett demokratiskt klimat. Studiens syfte är att synliggöra förskollärares tankar och uppfattningar ... -
Barn i behov av särskilt stöd - En litteraturstudie över inkluderingsarbetet i förskolan.
(2014)Enligt Skolverket (010) ska alla barn oavsett behov få tillgång till en likvärdig förskola. Syfte och frågor grundar sig i ovanstående värdegrund. Syftet med denna litteraturstudie är att få en bild av hur barn i behov av ... -
Att urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudie
(2014)Abstract Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hur pedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inom autismspektrumtillstånd. Metod ... -
Empatisk kommunikation i förskolan - ur ett relationellt perspektiv.
(2014)Abstract Detta arbete syftar till att undersöka hur vi utifrån det relationella perspektivet, kan förstå vilka kunskaper och kompetenser som krävs av en pedagog för att kommunicera empatiskt gentemot barn i förskolans ... -
Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan
(2014)Abstract Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur planerade leksituationer kan bidra till barns ... -
Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan.
(2014)Abstract Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att sammanställningar av detta görs, för att det ska bli ... -
Barns inflytandei förskolan: En studie om barns inflytande och reella inflytande i och runtomkring samlingen ur barnens perspektiv.
(2014)Vi har gjort en kvalitativ undersökning om förskolebarns inflytande och reella inflytande på en förskoleavdelning i centrala Göteborg. Studiens empiriska material samlade vi in med hjälp av observationer och samtal med ... -
Plan mot diskriminering och kränkande behandling - Ett levande dokument i förskolan?
(2014)Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka vad ett antal förskollärare anser ligga till grund för utformandet av deras likabehandlingsplaner samt hur förskollärare anser sig arbeta utifrån denna, med avseende ... -
Olika men lika. Empirisk studie om alla barns lika värde i förskolan.
(2014)Abstract Problem och syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka vad pedagoger har för förhållningssätt angående allas lika värde. Tre olika förskolor medverkade i vår studie, där flertalet pedagoger intervjuades. ... -
"Får vi vara med och bygga?" "Ja det får ni om ni hämtar mossa åt oss".
(2014)Abstract Denna kvalitativa fallstudies syfte är att få kunskap om vilken betydelse platsen (utomhus) har för elevernas sociala samspel. För att vinna kunskap om på detta formulerade vi frågeställningarna, Hur samspelar ... -
Musikmålning. Utvecklingsarbete på fritidshem
(2014)Studiens syfte var att undersöka ifall eleverna använder sig av orden fint och fult i bilden samt bra och dåligt i musiken i sitt musik- och bildskapande. Undersökningen avsågs besvara vilka tankar och känslor som eleverna ... -
Meningsfull fritid ska det va! ... eller hur tänker du? En analys av meningsfull fritid på fritidshemmet i media.
(2014)Denna studie berör begreppet meningsfull fritid och vad för diskurser som det binds samman med i media. Studien tar upp frågor om hur meningsfull fritid konstrueras i tidningsartiklar och debattinlägg och undersöker hur ... -
Musikmålning. Utvecklingsarbete på ett fritidshem.
(2014)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare, som är utbildade att stödja trivselledare, upplever projektet med trivselledare på skolan. Undersökningen riktar sig till skolor som är involverade i ett så kallat ... -
Utomhuspedagogik - hälsa, lärande och utveckling
(2014)Abstract Jag har gjort en undersökning som handlar om hur utomhuspedagogik påverkar barns hälsa, lärande och utveckling. Detta har jag gjort genom att intervjua pedagoger på olika skolor och tagit fram fakta från forskning. ... -
Utomhuspedagogik - En fallstudie rörande förskollärares förhållningssätt och barns interaktioner
Abstract Vi upplever att den pedagogiska verksamheten utomhus är ytterst begränsad i de förskolor där vi har vistats. Därför ville vi undersöka och få en djupare inblick i hur man kan arbeta med utomhuspedagogik. Fokus ... -
Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning
(2014)Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighet får allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt parti representerat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt ska svensk skola ... -
Hur samtalar förskolelärare och fritidspedagoger om barn med särskilt stöd
(2014)Abstract Studiens syfte är att genom fokusgrupper med förskollärare och fritidspedagoger undersöka vilka uppfattningar de båda yrkeskategorierna har angående barn i behov av särskilt stöd. Detta genomförs med hjälp av en ... -
Trivselledarprogrammet - En intervjustudie om lärarnas syn på effekten av elevernas fysiska aktivitet och demokratiska samspel
(2014)Abstract Den här studien handlar om hur lärare uppfattar trivselledarprogrammets effekter på elevernas lek, sociala relationer och ansvarstagande. Trivselledarprogrammet kommer från Norge och siktar till att öka den fysiska ... -
En växande verksamhet - En kvalitativ studie om odling på fritidshem
(2014)Den här studien avser att undersöka hur odling som pedagogiskt verktyg används på fritidshem. Syftet med studien är att undersöka fritidshemspersonals motiv till och erfarenheter av odling som pedagogiskt verktyg. Studien ...