Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 701-720 av 2331
-
Läs- och skrivinlärning i årskurs 1-3. Hur kan vi skapa mening och lustfyllt lärande?
(2012)Syftet är undersöka varför man kan som lärare använda sig av olika läs- och skrivmetoder för att utveckla bar- nens läs- och skrivförmåga och hur man skapa mening och lust för lärande. Samtidigt att upplysa vikten av ... -
Läxa i Tyskland/Sverige - En komparativ studie om pedagogers syn på läxor
(2012)Studiens övergripande syfte är att bidra med kunskaper om hur pedagoger i två grundskolor, i två europeiska länder ser på och uppfattar företeelsen läxor. Studien försöker besvara frågorna hur pedagogerna värderar läxa, ... -
Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.
(2012)Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och ... -
Astrid Lindgrens filmer som komplement till de läromedel som finns i ämnet livskunskap
(2012)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Astrid Lindgrens filmberättelser kan vara ett komplement till de läromedel som används i ämnet som kommit att kallas livskunskap. Huvudfrågorna är varför just Astrid Lindgrens ... -
Music is the key: En undersökning om hur musik används i skolor i Kimilili, Kenya
(2012)Sammanfattning Vårt syfte är att ta reda på hur musik används i skolor i Kimilili, Kenya. Vi vill även undersöka på vilket sätt musikanvändning och styrdokument skiljer sig från de erfarenheter vi bär med oss från den ... -
Kunskapsskolan - En kvalitativ studie om användandet av begreppet kunskap i den nuvarande svenska skoldebatten.
(2012)Syftet med detta arbete är att belysa hur synen på begreppet kunskap kommer till uttryck i nutida svensk skoldebatt. Detta innefattar vilka perspektiv på kunskap som kommer till uttryck i nutida svensk skolpolitik, vilken ... -
Genusperspektiv i skolan- en studie om några lärares och elevers uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete.
(2012)Syftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för hur några elever och lärare uppfattar genuskodade beteendemönster och ifall de eventuellt tror att de behöver förändras och i såfall på vilket sätt. Jag ville ... -
Kvalitet på fritidshemmet – En studie om pedagogers uppfattning om kvalitet på fritidshemmet
(2012)Syftet med vårt arbete är att undersöka hur kvalitet på fritidshemmet uppfattas av fritidspedagoger som arbetar i verksamheten. Syftet är även att, utifrån vår undersökning, bilda oss en uppfattning huruvida det ... -
Huvudräkningens roll i den svenska skolmatematikens historia
(2012)Sammanfattning Skolmatematikens historia är i stor utsträckning okänd, endast några få beskrivningar finns. Syftet med den här studien är att undersöka hur huvudräkning har använts genom historiens gång. Huvudräkning har ... -
En till en – kommunens stora organisatoriska utmaning Hur den ledande organisationen påverkat införandet av en till en i Kungsbacka kommun
(2012)Sammanfattning En till en är det nya som gäller inom IT-satsningen i skolan. Alla elever på högstadiet och gymnasiet ska ha en egen dator. I Kungsbacka kommun så har högstadiet haft detta i en termin. Projektet har fått ... -
”Man kan vara hund och katt också, man får välja…”-en kvalitativ studie av barns reflektioner kring lek och lärande i förskola och skola
(2011)Sammanfattning Mitt syfte är att ta reda på förskole- och skolbarns erfarenheter av lek och lärande. Frågorna jag har undersökt är: Vad säger barn om sin egen lek? Vad säger barn om sitt lärande? Finns det någon skillnad ... -
”Det ligger ju i tiden att man ska lära sig det”- En kvalitativ undersökning av pedagogers arbete med läslust, ur ett genusperspektiv
(2011)Bakgrund Den internationella undersökningen PIRLS (2007) ) visar att elever i årskurs fyra läser allt sämre, samt har en försämrad attityd gentemot läsning. I de svenska resultaten i studien framkom också en signifikant ... -
Debatter om litteraturundervisning i gymnasieskolan
(2011)Sammanfattning Den här studien är en diskursanalys av de två stora kulturdebatter som ägt rum i samband med skolreformerna 1970 och 011. Argumenten analyseras diskursivt utifrån ett historiskt jämförande perspektiv med ... -
Makt eller vanmakt? En kvalitativ studie om hur elever i årskurs nio upplever relationen till sina lärare ur ett maktperspektiv.
(2011)Syftet och huvudfrågan till denna studie är att undersöka hur elever i årskurs nio upplever sin relation till sina lärare ur ett maktperspektiv. Det som ligger till grund för studien är samtalsintervjuer med sexton elever ... -
Grammatik och ”övrigt”. En komparativ och kvalitativ studie om grammatikens roll i läromedel för ämnet svenska
(2011)Sammanfattning Syftet är att ge en bild av hur grammatiken framställs gentemot övriga avsnitt (här grammatik gentemot övrigt) i moderna läromedel i ämnet svenska. Den övergripande frågeställningen är; Hur presenteras ... -
Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt
(2011)Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik och deras inställning till den. Metod och material: Metoden vi har valt är en kvalitativ metod ... -
Musikens betydelse för barns språkutveckling - en studie om musik, språk och kommunikation på en förskola
(2011)Syftet med min studie var att undersöka musikens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. Detta genom att undersöka hur pedagoger kan skapa kommunikativa och språkliga sammanhang med hjälp av musik och på så sätt ... -
”Demokrati betyder folkstyre” Om gymnasielärares beskrivningar av demokrati och det demokratiska uppdraget i kursen samhällskunskap A
(2011)Sammanfattning Rapportens syfte är att beskriva samhällskunskapslärares berättelser om sin egen demokratisyn och uppfattningar av demokratiuppdraget i gymnasiekursen Samhällskunskap A. För att uppnå syftet har vi besvarat ... -
Beskriva och arbeta med elevers läs- och skrivsvårigheter – sex specialpedagoger berättar
(2011)Sammanfattning: Syfte och frågeställning Syftet med den här uppsatsen är att ge exempel på hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan se ut samt hur man kan hjälpa elever arbeta med dessa svårigheter med främst IKT. ... -
Lekens betydelse för den sociala utvecklingen – En kvalitativ studie av pedagogers syn på leken.
(2011)Syfte: Mitt syfte med den här studien är att undersöka lekens betydelse för barns sociala utveckling i förskolan. Frågeställningar: -Vad innebär leken för pedagogerna? -Vilken betydelse har leken i den sociala utvecklingen? ...