Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Now showing items 241-260 of 2331
-
Grammatikens didaktik
(2014)Detta examensarbete utreder och analyserar två frågor, nämligen hur en grupp högstadie- och gymnasielärare i Genève undervisar grammatik i främmande språk samt hur de motiverar sina elever att lära sig grammatik. Respondenterna ... -
Skriftspråksundervisning i en vid kontext. Hur varierad skriftspråksundervisning kan utformas med inspiration från John Dewey och ett multimodalt förhållningssätt.
(2014)Sammanfattning Syftet med vår undersökning är att finna nya, varierande och motiverande sätt att undervisa i läsning och skrivning. Detta vill vi finna svar på genom att undersöka hur läs- och skrivundervisningen ser ut ... -
”Fördelarna överväger nackdelarna” – En kvalitativ studie om hur svensklärare tolkar kunskapskraven i Svenska 1 jämfört med betygskriterierna i Svenska A.
(0000)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka lärares syn på hur kunskapskraven i Svenska 1 har förändrats i jämförelse med betygskriterierna i Svenska A som de hette tidigare. För att få svar på syftet har ... -
Med eller utan matematikbok – Lärares motiv till val av arbetssätt. En intervjustudie med fem matematiklärare verksamma på samma skola.
(2014)Sammanfattning Syftet med min studie är att med utgångspunkt i fem samtalsintervjuer undersöka vad det finns för motiv till pedagogers val av arbetssätt kopplat till undervisning i ämnet matematik. Arbetet syftar även till ... -
Stäcka eller väcke ett lustfyllt lärande? - En kvalitativ studie kring lärares erfarenheter och uppfattningar kring ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen
(2014)Syftet med studien var att undersöka och beskriva några lärares erfarenheter av och uppfattningar om ett lustfyllt lärande i NO-undervisningen. Mina forskningsfrågor var Hur främjar lärarna ett lustfyllt lärande hos eleverna ... -
Metoder mot mobbning – Lärares syn på antimobbningsarbete
(0000)Under vår utbildning känner vi att vi inte har fått tillräckligt med redskap för hur vi som lärare ska arbeta för att motverka att mobbning uppstår. I vår uppsats har vi fokuserat på vilka metoder och arbetssätt som lärare ... -
Styrningen av skolan och matematiken. – En studie om hur skolan styrs, den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet.
(2014)Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka vad som händer med den utökade undervisningstiden i matematik och matematiklyftet, när det kommer ned till kommunen och skolan. För att besvara mitt syfte har ... -
Konflikter mellan elever i skolan. En kvalitativ studie av två skolors sätt att arbeta med konflikthantering.
(2014)Sammanfattning: I denna uppsats har vi valt att undersöka två skolor i Göteborg där den ena skolan har ett förebyggande program, Trivselledarprogrammet, och den andra skolan saknar detta. Uppsatsens syfte är att ta reda ... -
Vad är meningen med läxor, egentligen?
(2014)Sammanfattning: Läxor har nu för tiden en central och självskriven roll i dagens skola. Läxor är ett ämne som länge varit nästintill osynligt och som inte ens problematiserats i lärarutbildningen, men som nu börjar ifrågasättas. ... -
Rektor - den som leder och styr? En fenomenologisk studie av några rektorers upplevelser av sitt pedagogiska ledarskap i den svenska grundskolan
(2014)Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka och beskriva hur ett antal rektorer upplever, hanterar och uppfattar sin professionella roll som rektorer i dagens grundskola. Frågorna som ställdes var: Vilka ... -
Ett barn är inte en vas som ska fyllas utan en eld som ska tändas – Några pedagogers åsikter kring läs- och skrivinlärningsmetoden Whole language
(2014)Syfte: Studiens syfte är att beskriva vilka faktorer som krävs av en pedagog för att undervisa i Whole language samt vilka för- och nackdelar som finns med att undervisa enligt Whole language metoden. I den svenska skolan ... -
Från lagtext till verksamhet - En kritisk studie om hur begreppet kränkande behandling definieras i lagarna och riktlinjerna kring det samt hur lärarna tolkar det i verksamheten.
(2014)Sammanfattning Syftet är att undersöka skollagens och skolverkets riktlinjer för arbetet mot kränkande behandling och hur dessa tolkas i gymnasieskolors likabehandlingsplaner samt av verksamma gymnasielärare. Detta för att ... -
I mellanrummen - skolmiljöns inverkan på lärande
(2014)Sammanfattning Hur skolor ska organiseras och se ut är ett ständigt diskussionsämne för den debattglade. Men vad har egentligen skolbyggnaden för betydelse för de som arbetar i skolan? Syftet med den här studien har varit ... -
Läsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintresset
(2014)Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkande läsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur ... -
Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13
(2014)Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare ska kunna jobba konstruktivt mot ... -
Att arbeta med naturvetenskapens karaktär - En undersökning om tre svenska och tre amerikanska lärares uppfattningar om deras undervisning i naturvetenskap från årkurs nio till tolv
(2014)Naturvetenskapens karaktär definierar hur naturvetenskapligt arbete går till. De nya kursplanerna, Lgr11 och Lgy11, har ett ökat fokus kring det naturvetenskapliga arbetssättet men svenska ungdomars resultat i senaste PI ... -
Alla vill förändras men inte jag -En studie om gymnasieelevers uppfattningar om kroppsideal
(2014)Elever på gymnasiet är i en fas av livet då identitetsskapande är centralt, vilket för många innebär en strävan efter social status och kroppsideal. Syftet med studien är att undersöka ungdomars uppfattningar om hur ... -
Datoranvändning i skolan – ur lärarnas synvinkel
(2014)Sammanfattning Studien är inriktad på datoranvändningen i skolan och hur undervisningen förändrats från lärarnas perspektiv. Syftet är även att undersöka lärarnas inställning till datoranvändningen och hur de ser på sin ... -
Ett klassrum för vem? - Hur lärare arbetar för att inkludera och anpassa undervisningen efter elevernas skiftande behov
(2014)Sammanfattning Studiens syfte är att öka kunskapen och förståelsen för hur lärare i praktiken arbetar i skolans klassrum för att uppnå målet “en skola för alla”. Samt undersöka hur lärare i praktiken arbetar med och tänker ...