Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL): Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 284
-
Förstaspråkens roll i förskolan. En översiktsstudie om hur undervisning i andra språk än majoritetsspråket kan realiseras i förskolans utbildning.
(2022)Syftet med följande studie är att undersöka hur forskning beskriver att förskollärare och arbetslag arbetar med barns förstaspråk/modersmål i förskolan. Delsyftet är att undersöka hur forskning beskriver förskollärares ... -
Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
(2022)Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien har en poststrukturell teoretisk ... -
Fysisk och digital högläsning. Ett lugnande moment eller en fantastisk pedagogisk metod för barns språkutveckling?
(2022)Syftet med denna studie har varit att undersöka samt bidra med kunskap om hur förskollärare beskriver att fysisk och digital högläsning främjar barns språkutveckling. Följaktligen tar studien utgångspunkt i förskolans ... -
Mellan målstyrning och barns motstånd. En kvalitativ studie om förskolans demokratiska uppdrag och dess komplexa realisering.
(2022)Syftet med följande studie är studera och utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan demokratiska handlingsmöjligheter i förskolan och pedagogernas styrning För att närma oss syftet kommer följande två frågeställningar ... -
RESILIENS – FÖRMÅGAN ATT KLARA SIG TROTS ALLT Skolans förebyggande arbete runt barn och ungas psykosociala ohälsa
(2022-10-19)Det övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera hur pedagogisk personal i skolan kan främja elevers hälsa genom utveckling av resiliens. I flera länder har de sett en positiv ... -
SEXUELLA ÖVERGREPP PÅ BARN En systematisk översiktsstudie kring olika aspekter av det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn
(2022-10-19)Syftet med denna översiktsstudie är att ta reda på hur forskningen ser ut kring det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn. Även professionellas kunskap kring ämnet samt barnens ... -
TWEENIES SOCIALA INTERAKTION ONLINE - en systematisk litteraturöversikt av empiriska studier
(2022-10-19)Barn och unga spenderar stor del av sin vakna tid på nätet. Det är där de umgås med vänner och utvecklar betydande delar av sin identitet och sociala kompetens. Det övergripande syftet med denna systematiska ... -
DIGITALA VERKTYG OCH FLERSPRÅKIG UNDERVISNING I FÖRSKOLAN En systematisk litteraturöversikt om barn och lärares användning av digitala verktyg och digital kompetens i förskolan
(2022-10-19)Syftet för denna systematiska översiktsstudie är att undersöka vad som framkommer i tidigare forskning om barns och lärares digitala kompetenser och användning av digitala verktyg i arbetet med flerspråkighet ... -
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning av studiens forskningsområde framkom det ... -
’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten.
(2022)Studien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt och diskriminering. Kvalitativa ... -
Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
(2022)Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor har analyserats ... -
“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.
(2022)Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel mellan barn och vuxna, ... -
Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?
(2022)Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar om flerspråkighet, tillgängliga ... -
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ... -
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans ... -
”... ja, jag googlade en gång”. En intervjustudie om förskollärares reflektioner kring sitt arbete med frågor som rör sexuella övergrepp mot barn.
(2021)Det övergripande syftet för studien är att utifrån Grossmans model of teachers knowledge (1995) undersöka vilka kunskaper förskollärare uppskattar sig besitta rörande sexuella övergrepp mot barn, i ... -
”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.
(2021)Syftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring fenomenet flerspråkighet, vilket även ... -
Stressfaktorer i förskolan. En kvalitativ studie om förskollärares upplevda stress i sitt arbete.
(2021)Denna kvalitativa studie undersöker förskollärares upplevelser av stress i sitt arbete. Syftet med studien är att undersöka vilka olika faktorer och omständigheter som förskollärare upplever bidrar till stress. Syftet ... -
Övergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.
(2021)Tidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med denna ... -
Förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd.
(2021)Enligt Läroplan för förskolan (2018) står det att förskolan ska sträva för att alla barn ska få delta i både utbildningssituationer och fri lek utifrån sina egna förutsättningar. Det står även att barnen ska få den ...