Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP): Recent submissions
Visas titlar 221-240 av 311
-
Framtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – lärarsyn på identifiering och anpassning av undervisningen till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem.
(2018-02-13)Särbegåvade elever har alltid funnits i våra skolor men det är först på senare år som de har uppmärksammats och inte förrän år 2015 kom information om de särbegåvade eleverna och deras behov på Skolverkets hemsida. Då ... -
Ingen är ett oskrivet blad- en intervjustudie om lärares uppfattningar om att stärka nyanlända elevers ordförråd och genomföra kartläggning av deras kunskaper.
(2018-02-13)I dagens samhälle finns människor med olika kulturell och språklig bakgrund. Anledningarna till varför människor söker asyl i Sverige är olika från person till person. Den plats där alla nyanlända barn kommer mötas och ... -
Att undervisa elever diagnostiserade med dyslexi – Klasslärares arbete, upplevelser, tankar och förutsättningar.
(2018-02-13)Examensarbetet fokuserar på vilka erfarenheter, vilken uppfattning och vilket perspektiv klasslärare i årskurs 1-6 har gällande undervisning av elever diagnostiserade med dyslexi. Det är även av intresse att ta reda på ... -
”Vi tänker inte så mycket på orden, fast det gör vi ju”. Lärares tankar om och erfarenheter av estetiska uttrycksformer i förhållande till språkutveckling - med fokus på elever med svenska som andraspråk.
(2018-02-13)Dagens skolmiljö är präglad av mångfald och mångkulturalitet. Det är berikande och stämmer överens med det värdegrundsarbete som skolan ska stå för. Dock är det många elever idag som kommer till en klass och inte får uppleva ... -
Att identifiera och samverka kring läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. Erfarenheter från en skola.
(2018-02-13)I den här intervjustudien undersöks hur klasslärare, specialpedagoger, speciallärare och modersmålslärare beskriver att de upptäcker läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever samt hur de samverkar när dessa svårigheter ... -
Lärares uppfattning och användning av formativ bedömning
(2018-02-09)The structure of society should be reflected within the school and school work, and hence working with formative evaluation is of high importance. The Swedish society is represented by humans from different backgrounds, ... -
Modersmålets betydelse för eleverna – ur ett lärarperspektiv
(2018-02-09)Den senaste tidens invandring till Sverige har gjort att vi idag är ett land med stor kulturell mångfald, något som påverkar skolsystemet. Lärarna behöver hjälpa att stötta de andraspråkselever som har en mindre utvecklat ... -
Formativ bedömning. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av formativ bedömning i grundskolans tidigare år
(2018-02-09)Studien syftar till att utveckla kunskap om lärares uppfattningar av arbete med formativ bedömning - lärares generella inställning till formativ bedömning samt hur de arbetar med det i sin matematik- och svenskundervisning. ... -
”Vi pratar olika språk men här möts vi”
(2018-02-09)I skolans läroplan står det att undervisningen bland annat ska utgå från alla elevers tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Trots att det skrivs fram i läroplanen kan flerspråkiga elever tvingas att rätta sig efter ... -
Läs – och skrivutveckling i årskurs 1-3 – En svårighet eller bara svårt?
(2018-02-08)Med revideringen av läroplanen 2016 infördes det ett kunskapskrav i svenska för elever i årskurs 1 i läsning vilket ökar kraven på att lärare använder metoder som hjälper eleverna att nå dessa mål. För att alla elever ska ... -
Högläsningens praktik - En intervju- och observationsstudie om tre lärares utformning av högläsningens praktik
(2018-02-08)Med bakgrund av lärarens uppdrag att ge eleverna möjlighet att utveckla läsförståelse och strategier för läsförståelse (Skolverket, 2011) redogörs i denna studie för interaktiv högläsning som en multimodala och sociala ... -
Helhet i undervisning
(2018-02-08)Forskningsrapportens syfte var att kunna kartlägga lärares tillvägagångssätt i tematiskt arbete och för att ta reda på hur de upplevde att elever utvecklades samt lärde sig genom denna arbetsmetod. En kvalitativ studie ... -
Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass
(2018-02-08)Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget ... -
F – 3 lärares integrering av IKT
(2018-02-08)Skolan har under en längre period varit en förändrad verksamhet runt om i landet i och med digitaliseringen. Läroplanen från 2011 har blivit reviderad för att skapa ett gemensamt nationellt ansvar att utbilda dagens elever ... -
The relationship between teachers´ attitudes, self-perceived competencies and usage of ICT
(2018-02-07)The aim of the study is to investigate how teachers´ self-perceived competencies and their attitudes toward ICT in the classroom are related to the use of ICT. The methodology that is used for answering the research question ... -
Att synliggöra läroplanen – En fokusgruppsstudie om lärares uppfattningar kring arbetet med läroplanen och betydelsen av att synliggöra den
(2018-02-07)Att synliggöra kunskapsmålen i undervisningen är något jag uppfattat inte ses som en självklarhet hos alla verksamma lärare ute i skolorna. Läroplanen är det styrdokument lärarna ska förhålla sig till när de utformar sin ... -
Matematiska textuppgifter och extrainformation
(2018-02-07)Denna studie undersöker hur extrainformation påverkar elevers möjligheter att lösa textuppgifter. Frågeställningen är: I vilken utsträckning kan elever bortse ifrån extra information i en textuppgift? Syftet med studien ... -
Ett lärarperspektiv på en laborativ matematikundervisning med fokus på area-begreppet
(2018-02-07)Undervisning i matematik präglas till stor del av traditionella undervisningsformer som styrs av läroböcker vilket kan hämma elevers förståelse för ämnet. Syftet med forskningen är att presentera lärares användning av ... -
Hur hänger läsningen ihop med lösningen? En enkätstudie om elevers tolkning av textuppgifter
(2018-02-07)Detta examensarbete är en kvalitativ enkätsstudie som handlar om hur elever uppfattar och tolkar matematiska textuppgifter som beskriver subtraktionssituationer. Internationella jämförelser under 2000-talet visar att ... -
Två läroböckers skildring av evolutionsteorin – en textanalys
(2018-02-07)Syftet med denna undersökning är att kartlägga på vilket sätt biologisk evolution skildras i mellanstadiets läroböcker i biologi. Forskning som undersökts i den här studien visar att då evolution står till grund för all ...