Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande: Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 146
-
Mellan målstyrning och barns motstånd. En kvalitativ studie om förskolans demokratiska uppdrag och dess komplexa realisering.
(2022)Syftet med följande studie är studera och utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan demokratiska handlingsmöjligheter i förskolan och pedagogernas styrning För att närma oss syftet kommer följande två frågeställningar ... -
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning av studiens forskningsområde framkom det ... -
’’Alla ska känna sig välkomna. Alla är vi olika’’. En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner om makt, normer och diskriminering inom den egna verksamheten.
(2022)Studien utgår från poststrukturalistisk teori och undersöker förskollärares reflektioner och beskrivningar av deras verksamhet och arbete med barnen utifrån begreppen normer, makt och diskriminering. Kvalitativa ... -
Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
(2022)Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor har analyserats ... -
“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.
(2022)Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel mellan barn och vuxna, ... -
Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?
(2022)Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar om flerspråkighet, tillgängliga ... -
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ... -
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans ... -
”... ja, jag googlade en gång”. En intervjustudie om förskollärares reflektioner kring sitt arbete med frågor som rör sexuella övergrepp mot barn.
(2021)Det övergripande syftet för studien är att utifrån Grossmans model of teachers knowledge (1995) undersöka vilka kunskaper förskollärare uppskattar sig besitta rörande sexuella övergrepp mot barn, i ... -
”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.
(2021)Syftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring fenomenet flerspråkighet, vilket även ... -
Stressfaktorer i förskolan. En kvalitativ studie om förskollärares upplevda stress i sitt arbete.
(2021)Denna kvalitativa studie undersöker förskollärares upplevelser av stress i sitt arbete. Syftet med studien är att undersöka vilka olika faktorer och omständigheter som förskollärare upplever bidrar till stress. Syftet ... -
Övergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.
(2021)Tidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med denna ... -
Förskollärares uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd.
(2021)Enligt Läroplan för förskolan (2018) står det att förskolan ska sträva för att alla barn ska få delta i både utbildningssituationer och fri lek utifrån sina egna förutsättningar. Det står även att barnen ska få den ... -
Meningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska.
(2021)Estetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara både en metod och ett ... -
Förskollärares kommunikationsarbete. Med fokus på autismspektrum.
(2021)Intresset av alla barns kommunikationsmöjligheter, men speciellt barn inom autismspektrum, växte fram hos oss när vi under en kurs på förskollärarutbildningen fick nya kunskaper inom anpassat kommunikationsarbete. När ... -
Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet. En systematisk litteraturstudie.
(2021)Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån ... -
Didaktisk beröring, finns det? En fenomenografisk intervjustudie om hur barn erfar och hur förskollärare uppfattar samt dokumenterar beröring som didaktiskt verktyg i förskolan.
(2021)Bakgrunden till denna studie är vår erfarenhet av svårigheten med att prata om, sätta ord på och dokumentera omsorg. Detta ledde fram till diskussioner kring omsorg i relation till beröring. Då det verkar saknas en ... -
“Motverka maskulin aggressivitet med det feminina.” En intervjustudie om pedagogers arbete med genus i förskolan.
(2021)Forskning visar att pedagoger som inte reflekterar över sin medvetenhet och förhållningssätt till genus i förskolan riskerar att bidra till att upprätthålla stereotypiska könsmönster och könsroller i sin verksamhet. ... -
Förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap
(2021)Detta arbete undersöker förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap, samt hur dessa används i förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvantitativ metod som samlar ... -
”Woooow Linus! Fick du superkrafter nu Linus?” En kvalitativ studie om jämställdhet i förskolan.
(2021)Denna studie har utgångspunkt i styrdokumenten och uppdraget i förskolan som är att främja jämställdhet och motverka stereotypa könsroller. Syftet med studien har varit att undersöka hur arbetet med jämställdhet ...