Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 241-260 of 676
-
Samtal om mellis. En kvalitativ studie om hur elever och lärare talar om mellanmålet på fritidshemmet.
(2018)Mellanmålet är en viktig och väsentlig del i fritidshemmet. Trots det råder bristande forskning inom området, inte minst ur barns perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur elever och lärare talar om mellanmålet. ... -
Korist kontra solist. En musikpedagogisk studie om sångares kunnande i körsjungande
(2018)Föreliggande kvalitativa studie problematiserar kunskap i körsjungande, samt lärandet av denna kunskap. Studien grundar sin legitimitet i att kunskap är ett av lärarens råmaterial. Körsjungande jämförs med solosjungande ... -
Det sitter i väggarna. En kvalitativ studie om gymnasieelevers konstruktioner av körsång ur ett genusperspektiv.
(2018)Detta är en kvalitativ studie som är genomförd genom tre fokusgruppsamtal med totalt tretton gymnasieelever på det estetiska programmet. Syftet med studien är att, utifrån ett genusperspektiv, synliggöra och problematisera ... -
Bedömning om lärande i idrott och hälsa. En studie om gymnasielärares uppfattning om och användande av bedömning
(2018)I dagens samhälle bedöms det alltmer. Bedömningen syftar ofta till att utveckla och effektivisera en verksamhet eller individ. I skolans värld handlar bedömning främst om den summativa och formativa bedömningen. Denna ... -
Ni vet väl vad som gäller? En studie om elevers uppfattningar om bedömning och betygssättning
(2018)Syftet med denna studie är att fokusera mot bedömning och betygssättning i idrott och hälsa. Detta görs genom att uppmärksamma tre dimensioner: Transparens, noggrannhet och giltighet. Transparens handlar om genomskinligheten ... -
Frihet på tvären. En studie om hur tvärflöjtsläare i kulturskoaln konstruerar undervisningsinnehåll
(2018)Lärare i kulturskolan formar i hög grad sin undervisning. Vad undervisningen skall innehålla, och hur detta arbetas med är ofta upp till läraren själv. En frihet, eller inte? I avsaknad av styrdokument agerar ideologier, ... -
Att lära sig vara musiklärare. En studie rörande musiklärares uppfattningar om sin utbildning
(2018)Föreliggande studie grundar sig i funderingar kring musiklärarutbildningens innehåll. I skrivande stund förbereds förändringar av musiklärarutbildningen i Sverige för att öka antalet utbildningsvägar till framförallt ... -
Att stå på egna ben. En kvalitativ studie om musiklärares olika positioner inom musikläraryrket
(2018)Denna studie undersöker fem musiklärares bild av sin utbildning och yrkespraktik för att analysera vilka möjliga positioneringar som konstrueras inom musikläraryrket. Utgångspunkten för analysen av resultatet är ett ... -
Exergames - inte bara ett tv-spel. En kvantitativ studie gällande användningen av exergames i Idrott och hälsa undervisningen i svenska skolor.
(2018)Den ökade digitaliseringen i samhället påverkar skolan och skolans undervisning. Följder av den ökade digitaliseringen kan ses genom att Skolverket släpper en reviderad kursplan som börjar gälla 1 juli 2018 där det nu ... -
Spela roll? En intervjustudie om rollsättning i svensk gymnasieskola
(2018)Syftet med föreliggande studie är att studera hur teaterlärare resonerar kring rollsättning samt hur de arbetar med rollsättning i större produktioner i gymnasieskolan. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågan: Hur ... -
Vad är kroppslig förmåga? En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar om begreppet och deras resonemang i bedömningen
(2018)Kroppslig förmåga myntades först i gymnasieskolans läroplan 2011. Det dröjer till 2014 innan Skolverket publicerar bedömningsstöd som kan hjälpa lärare att öka förståelse för begreppet. Skolverket understryker att kroppslig ... -
Betydelsen av stöd när man börjar använda digitala läs- och skrivhjälpmedel.
(2018)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Specialpedagogiska programmet, SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT/2018 Handledare: Gunilla Thunberg Examinator: Joanna Giota Kod: VT18-2910-251-SPP610 Nyckelord: Läs- och ... -
Att identifiera och förstå förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete - en kvalitativ studie utifrån KASAM
(2018)Abstract Syfte: Skollagen skriver fram att skolan främst ska arbeta förebyggande och hälsofrämjande, men Skolinspektionens årsrapporter visade att det åtgärdande arbetet dominerade. Syftet med studien var att undersöka ... -
- Tänk om jag hade fått mitt stöd tidigare, redan som liten, vart hade jag varit nu? En intervjustudie om hur fem kvinnor diagnostiserade med ADHD-I upplevt sin gymnasietid
(2018)Abstract Syfte: Att skapa en förståelse för hur fem kvinnor diagnostiserade med ADD upplevt sin gymnasietid och ta reda på vilka faktorer som varit problematiska samt främjande på vägen till att ta studenten. Teori: ... -
What´s app? En kvantitativ studie av idrottslärares användning av,inställning till och kunskap om appar i undervisningen
(2018)Det ingår numera i skolans uppdrag att bidra till att utveckla elevers digitala kompetens. På olika sätt integreras idag digitala verktyg i skolans undervisning. Ett digitalt verktyg som lärare kan använda sig av är ... -
ELEVERS UPPFATTNINGAR OM EXTRA ANPASSNINGAR INOM LÄSNING OCH SKRIVNING
(2018)Abstract År 2014 ändrades lagen gällande extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skollagen ((SFS 2010:800, 3 kap § 3.) säger att när det befaras att en elev inte når kunskapskraven, ska stöd ges i form av ... -
Läsförståelse av sakprosatexter En kvalitativ studie om läsundervisningen i de tidiga skolåren
(2018)Studien berör ämnet läsförståelse avgränsat till texttypen sakprosa. Syftet är att genom kvalitativ forskningsintervju undersöka hur fyra lärare i årskurs 1–3 anser att de lägger upp sin läsundervisning kring sakprosatexter, ... -
Nu rör väl eleverna på sig tillräckligt ..eller?
(2018)Fysisk aktivitet förknippas med flera goda hälsofördelar. Ändå är barn och ungdomar otillräckligt fysiskt aktiva. Pojkar är mer fysiskt aktiva på minst måttlig nivå än flickor och skillnaderna verkar öka med ålder. Barn ... -
”En skola för alla” – En studie kring arbetet med extra anpassningar i lågstadiet
(2018)”En skola för alla” En studie kring arbetet med extra anpassningar i lågstadiet. Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie att undersöka lärares arbete med extra anpassningar. Föreliggande studie bygger på 10 ... -
”Every day counts” – - en kvalitativ studie om fyra elevers perspektiv på två skolors arbete med att förebygga och åtgärda problematisk skolfrånvaro
(2018)Nyckelord: Problematisk skolfrånvaro, hemmasittare, skolk, skolvägran, school absenteeism, närvarofrämjande, handlingsplan, kamratrelationer, systemteori Abstract Syftet med studien var att, utifrån fyra elevers perspektiv, ...