Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 421-440 av 676
-
Integrerad grammatikundervisning. En pilotstudie om hur elevers texter och metaspråk kan utvecklas
(2017)I gymnasieskolans svenskämne sker ofta grammatikundervisningen isolerat, som ett enskilt moment som skall bockas av från det centrala innehållet i läroplanen. En sådan undervisning har i forskning visat sig vara tämligen ... -
Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
(2017)I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk ... -
Learning study och grannspråksundervisning: En explorativ studie med learning study som metod och hörförståelse i danska som lärandeobjekt
(2017)Det här examensarbetet prövar hur grannspråksundervisning kan utvecklas med learning study som metod. Syftet är att se hur metoden fungerar i utvecklandet av språkinlärning. Till studien har två frågor ställts: Hur väl ... -
”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter
(2017)I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat ... -
"Tänk nu inte att detta är en skola! Om svensklärarens och elevers responsdialoger under ett skrivmoment i klassrummet
(2017)Denna uppsats är riktat till att försöka förstå hur en svensklärare arbetar med sin muntliga respons under ett skrivmoment i svenska. Syftet med uppsatsen är att undersöka samtalet mellan lärare och elever i klassrumskontexten. ... -
Nordiska språkens plats i svenskämnet: En intervjustudie med svensklärare på gymnasiet
(2017)Sammandrag Syftet med detta arbete är att undersöka huruvida nordiska språken har stärkts i svenskämnet för gymnasiet i och med Lgy11, läroplanen som infördes 2011. Detta görs genom en kvalitativ studie där fyra ... -
- Men jag tycker att semikolon är snyggare än kolon! Om gymnasieelevers förståelse och användning av skiljetecken
(2017)Syftet med denna uppsats är att kartlägga gymnasieelevers förståelse och bruk av skiljetecknen apostrof, bindestreck, citattecken, kolon, tankstreck och semikolon. Undersökningens deltagare går i årskurs 3 på en gymnasieskola ... -
Språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan: En deltagande observations- och intervjustudie om fyra förskollärares arbetssätt
(2017)Abstrakt Studiens syfte var att undersöka hur det språkutvecklande pedagogiska arbetet genomfördes för flerspråkiga barn. Frågeställningen studien utgick från var: - Hur sker det pedagogiska arbetet för att främja ... -
Lek och lärande. Samspelets betydelse i barns lekar på en Reggio Emilia förskola.
(2017)Syftet med vårt arbete har varit att observera och fördjupa oss i hur samspelet och den sociala förmågan ser ut i situationer där pedagogerna gått in och skapat grupper utifrån barn som inte brukar leka. För att samspelet ... -
Att organisera för en meningsfull högläsningssituation i förskolan. En kvalitativ studie utifrån pedagogers uttalanden.
(2017)Högläsning är frekvent förekommande i dagens förskolor, men det är oklart hur pedagoger funderar över dess betydelse för barns språkutveckling. Syftet med denna studie är därmed att undersöka hur pedagoger talar om och ... -
Synen på jämställdhet i barnböcker – utifrån förändringar i tiden
(2017)I den här uppsatsen har ett urval av den litteratur som är en del av barns vardag undersökts utifrån ett genusperspektiv. Genom intervjuer med förskollärare och barnbibliotekarie har ett urval av böcker barnen möter på ... -
La utilidad de manuales para enseñar contenidos culturales en el aula de ELE
(2017)Learning Spanish teaching manuals are often one of the first contacts with Hispanic culture for the students. Spanish is supposed to be a communicative subject, meaning that students should learn how to use the language ... -
Ge mig ett språk så att jag kan förstå och berätta vad jag vill! En studie om Pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) och kommunikation och lärande
(2016)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter verktyget och metoden pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) erbjuder för kommunikation och lärande för två individer som läser enligt träningsskolans ... -
Hållbar utveckling i förskolan. En intervjustudie kring lärares uppfattning om sitt arbete utifrån den ekologiska dimensionen
(2016)Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskolan antagit uppdraget kring den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling i sin verksamhet. Vi vill ta reda på hur lärarna säger sig tolka uppdraget, vilka ... -
Heteronormativitet i musikundervisningen - En litteraturstudie om HBTQ i relation till musikklassrummet
(2016)I denna litteraturstudie undersöks den forskning som finns om heteronormer i relation till musikklassrummet och hur HBTQ-personer speglas i musikutbildningar. Majoriteten av forskningsresultatet består av amerikanska ... -
Individen i gruppen. En litteraturstudie om körsångares motivation till körsång
(2016)Denna litteraturstudie tar upp forskning som undersöker körsångares motivation till körsång i och utanför skolans verksamhet utifrån sociala, individuella, multikulturella och genusrelaterade perspektiv. Syftet med studien ... -
Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning
(2016)Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat material diskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i en lärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och ... -
Räkna med bråk i skolan -- En litteraturstudie om elevers inlärning av bråkräkning i skolan
(2016)Fractions and fraction calculation, is something that students seem to have problems with, even though it is a subject that is following them from the early ages of preschool, all the way up to the upper secondary school, ... -
Kombinera Naturkunskap och Matematik?
(2016)This paper seeks to examine what the fundamental didactic and neurological aspects which are important to be aware of when students experience a subject that is difficult to learn. The main subjects are mathematics and ... -
Inlärares språkliga repertoarer som resurs i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk
(2016)Grundläggande litteracitet är en viktig förutsättning för att hantera vardagssituationer i det svenska samhället och många ungdomar och vuxna som kommit till Sverige de senaste åren går i grundläggande litteracitetsundervisning ...