Examensarbeten ämneslärarstudenter: Recent submissions
Visas titlar 21-40 av 50
-
Pay Attention! En forskningsöversikt om fysisk aktivitets påverkan på uppmärksamhet bland ungdomar i skolan
(2019)Lärare i den svenska skolan använder fysisk aktivitet för att påverka elevers uppmärksamhet för att i positiv riktning influera skolresultaten. Trots detta så verkar inte lärarna vara fullt medvetna om hur fysisk aktivitet ... -
En snedpackad ryggsäck. En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av bedömning i friluftsliv i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Rörelse, hälsa och friluftsliv är kunskapsområden utifrån vilka undervisningstiden ska fördelas lika enligt styrdokumenten för idrott och hälsa. Tidigare forskning visar emellertid att friluftsliv åsidosätts till förmån ... -
Kroppsideal i sociala medier och i ämnet idrott och hälsa - En kvalitativ intervjustudie utifrån gymnasielevers perspektiv.
(2022)Samhällets kroppsideal för hur människor bör se ut är bland annat präglat av de material som går att finna i sociala medier, vilket majoriteten av ungdomar använder sig utav dagligen. Ungdomar är den åldersgrupp som ... -
Kunskap om rörelseförmåga och kroppslig förmåga. En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares perspektiv på kunskapskraven inom idrott och hälsa
(2022)Tidigare forskning tyder på att redan innan den nya läroplansreformen kom ut 2011, har det funnits tvetydigheter för idrott- och hälsa lärare i tolkningen av kunskapskraven, trots att den funnits ute ... -
“Det kommer bara bli teori” - En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser om idrott och hälsa på distans
(2022)När covid-19 pandemin kom till Sverige behövde skolorna ställa om till distansundervisning. Men hur undervisar man i ett praktiskt ämne på distans? Syftet med denna studie var att beskriva gymnasieelevers upplevelser ... -
”Asså utseende är en väldigt stor grej”. En intervjustudie om gymnasieelevers förståelse av kroppsideal i ämnet idrott och hälsa.
(2022)I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring kroppsideal har det visats att ... -
En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.
(2022)I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras ... -
“Inkludering i skolämnet Idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om inkludering av elever med funktionsnedsättning i ämnet Idrott & hälsa.
(2022)Idag finns det över 200 000 barn med någon form av funktionsnedsättning. De flesta lärare kommer någon gång i sin yrkeskarriär undervisa för elever med funktionsnedsättning. Detta bidrar till större belastning hos lärare ... -
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ... -
Videohjälpmedel i idrott och hälsa? ”En forskningsöversikt om videohjälpmedels användning vid bedömning inom ämnet idrott och hälsa.”
(2022)Videohjälpmedel är ett av de digitala hjälpmedel som lärare i idrott och hälsa idag förväntas använda sig av i undervisningen. Många idrott och hälsa-lärare är inte medvetna om hur, när och varför videohjälpmedel ska ... -
Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska ... -
Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
(2022)Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en ... -
Relationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.
(2022)Forskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens ... -
Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.
(2022)Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just vegetariska matval, och hur lärare inom hem- ... -
Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
(2022)Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt forskningsperspektiv, dock finns ... -
Språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.
(2022)Skolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och forskning visar att det kan ... -
Kroppsideal på sociala medier - En forskningsöversikt kring påverkan på ungdomar och konsekvenser för undervisning.
(2022)Sociala medier har stor betydelse i ungdomars liv och det gör att ungdomar också exponeras för mängder av olika budskap kring kroppsideal. Ungdomar påverkas olika, av de ideal de möter och det medför att ungdomar blir ... -
”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.
(2022)Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har föranlett ett förhöjt antal ... -
“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.
(2022)Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi tycks försvåra lärarens process ... -
Den livsviktiga undervisningen om psykisk hälsa - En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare undervisar i ämnet idrott och hälsa.
(2022)Idrott och hälsa är ett ämne som främst sker i form av fysisk aktivitet och det är därför logiskt att majoriteten av tiden i kursen används i de aktiviteterna. Däremot betyder det inte att andra delar i ämnet, delar ...