Kandidatuppsatser UFL(-2010): Recent submissions
Now showing items 321-340 of 2331
-
Ideal och verklighet - en undersökning om pedagogers syn på inkludering
(2013)Vi har under vår utbildning fått se exempel på olika inställningar till inkludering och exkludering. Vi anser att en lärares uppgift är att se till vad som är bäst för varje enskild elev, vilket gör det svårt att veta hur ... -
Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.
(2013)Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolans demokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till ... -
Det finns tio olika sätt att säga förlåt, men bara ett sätt som betyder rätt förlåt
(2013)Sammanfattning Vårt syfte är att undersöka vad pedagoger inom förskolan anser om hur man kan arbeta med konflikthantering samt med ordet förlåt med barn. Våra frågeställningar är: - Hur arbetar pedagoger för att barn ... -
”Skolan ska vara individanpassad…” Fem lärares resonemang kring elever i svårigheter. Termin/år: HT 2012
(2013)Inledning För tjugo år sedan pratades det knappt om diagnoser, men undersökningar visar att antalet diagnoser bland barn i behov av särskilt stöd ökar. En faktor kan vara att allt eftersom storleken på klasserna har ökat ... -
Man behöver liksom feed forward… eller vad det nu kallas
(2013)Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka elevernas erfarenheter kring bedömning och utifrån det skapa en uppfattning i vilken utsträckning lärare använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Våra ... -
IKT som ett hjälpmedel i grundskolans tidigare åldrar-för elever i behov av särskilt stöd
(2013)Syftet med denna studie är att ta reda på hur IKT används i arbetet med elever i behov av särskilt stöd i några olika grundskolor. Frågeställningarna är hur IKT används i samband med arbete för elever i behov av särskilt ... -
Pedagogers syn på samverkan kring elever i behov av stöd - en jämförande studie mellan lärare och specialpedagoger
(2013)Syftet med denna studie är att jämföra hur lärare och specialpedagoger uppfattar ansvarsfördelningen i samarbetet kring specialpedagogiska behov, samt undersöka hur deras perspektiv stämmer överens med styrdokumenten. Vi ... -
Tillsammans för en god lärmiljö mot kränkning och mobbning
(2013)Syftet med vårt examensarbete var att se hur lärarna på vår skola arbetade med att skapa en god lärmiljö för alla elever och hur de i sin tur arbetar i praktiken med att förebygga kränkande handling. I vår kvalitativa ... -
Ämnesintegration, ett didaktiskt val?
(2013)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka lärares erfarenheter och upplevelser av arbete med ämnesintegration emellan gymnasiegemensamma ämnen och yrkesämnen på bygg- och anläggningsprogrammet vid en gymnasieskola. Studiens ... -
Från bild och musik till språk
(2013)Syfte Syftet med vårt examensarbete är att undersöka om pedagogerna anser att språket hos barn 0-5 år utvecklas genom bild och musik som metoder, men också vad pedagogerna har för syfte och didaktisk tanke när de använder ... -
Är måltiden pedagogisk? - En studie av pedagogiken runt måltidssituationer i förskolan
(2013)Syftet med detta arbete är att utveckla en modell att användas vid formativ bedömning för den lärandes utveckling av funktionsbegreppet. Huvudfrågan i arbetet är ”Hur kan en modell som beskriver hur specifika hinder för ... -
Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.
(2013)Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar med elevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi vill undersöka vilka ... -
Skolverket riktigt spottar ut material kring läroplanen, det är helt otroligt! Pedagogers tillämpning av Lgr 11 i läs- och skrivundervisningen
(2013)Sammanfattning År 011 gav Utbildningsdepartementet ut den nya läroplanen Lgr 11. I vår studie undersöker vi hur denna har tagits emot av sju pedagoger vi intervjuat. Vi diskuterar frågor som implementering, förändringar ... -
Hur lär sig elever att läsa? En kvalitativ studie om lärares syn på och erfarenhet av läsmetoder
(2013)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på och erfarenhet av olika metoder då elever ska lära sig att läsa, samt vilka för- och nackdelar lärarna upplever med läsmetoderna. För att ... -
Lev S. Vygotskij 1896-1934 - Ett ord säger mer än tusen bilder
(2013)Sammanfattning I studien har vi ställt oss frågan hur väl Lev S. Vygotskij´s teorier fungerar i dagens samhälle. Vygotskij är en stor ikon bland dagens idéer om lärande. I uppsatsen ligger fokus på förskolan och grundskolan ... -
Klasskillnader mellan lärare och elever
(2013)Uppsatsen tar avstamp i Fanny Ambjörnssons I en klass för sig (2003) där hon funnit att elever och lärare på barn- och fritidsprogrammet krockar pga sina olika klassbakgrunder. Den här uppsatsens syfte är att undersöka hur ... -
Matematikundervisning - En studie om förskollärares arbete med matematik i förskoleklass
(2013)Sammanfattning Vår utgångspunkt med denna studie var att undersöka tre olika förskoleklasser i samma område, där vi ville se hur man arbetar med matematik. Syftet med denna studie var att se vilket matematikinnehåll som ... -
Ma/NO-profilelevers framtidsplaner och attityder till naturvetenskap i skolan och i samhället – en jämförelse med den svenska ROSE-studien
(2013)Denna studie bidrar till att öka kunskapen om profilklasser med särskild inriktning mot matematik och naturorienterande ämnen (Ma/NO) - ett fenomen som dykt upp i svensk skola under de senaste decenniet. I denna undersökning ... -
Elevers svårigheter med att lösa andragradsekvationer
(0000)Sammanfattning Vårt examensarbete handlar om olika svårigheter elever möter när de ska lösa andragradsekvationer med och utan digitala hjälpmedel. Syftet med examensarbetet är att lyfta upp de svårigheter som uppkommer när ... -
Aktivt deltagande och intresse gynnar inlärning – fyra lärare om sin NO-undervisning på lågstadiet
(2013)Sammanfattning Vi ville med denna studie undersöka hur några lärare på lågstadiet undervisar i de naturorienterande ämnena (biologi, fysik och kemi) för att deras elever ska kunna nå kunskapskraven som numera finns i ...