Visas titlar 521-540 av 2331

    • Pedagogisk verksamhet eller rutin? En studie om samling i förskolan. 

      Erlin, Josefin (2012)
      METOD För att besvara frågeställningar läste jag relevant litteratur och genomförde intervjuer och observationer av kvalitativ form. Åtta pedagoger intervjuades och fyra samlingar observerades. Genom att studera grovmaterialet ...
    • Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön 

      Jansson, Malin; Christiansson, Susanne (2012)
      Sammanfattning Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ...
    • Digital fotografering som metod och dokumentationsprocess 

      Hinar, Jana (2012)
      I förskolan observeras det och dokumenteras som aldrig för. Samtidigt utvecklas tekniken väldigt snabbt och träder även till förskoleverksamheten och påverkar sätt att dokumentera. Med den nya reviderade läroplanen Lpfö ...
    • Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling. 

      Källner, Viktoria (2012)
      Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag vill även ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken ...
    • Varför samling? – En studie om samlingens syfte i förskolan 

      Sannestål, Tanja; Cerqueira, Gabriela (2012)
      Syfte: Vårt syfte med denna studie är att söka en ökad förståelse för samling i förskolan. Med utgångspunkt i historien söker vi likheter och skillnader mellan traditionell samling och samling i dagens förskola. Vi vill ...
    • ”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?” 

      Hammar, Ulrika; Tamm, Doris (2012)
      Genom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som ...
    • Maria Montessori och Rudolf Steiners pedagogiska visioner 

      Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap (2012)
        Uppsatsen är en litteraturstudie där jag har analyserat och jämfört de pedagogiska filosoferna Maria  Montessori och Rudolf Steiner. Syftet med uppsatsen är att genom en litteraturstudie och textanalys  fördjupa kunsk ...
    • Matematiken i förskolans värld. Betydelsen av pedagogernas förhållningssätt. 

      Virtanen, Satu (2012)
      Sammanfattning Matematik är ett mångfaseterat ämne som kan användas i de flesta vardagliga sysslor, vi använder matematik för att klara praktiska, sociala och kulturella aspekter av vardagen. Eftersom matematiken tar allt ...
    • Pedagogisk måltid i förskolan 

      Gustafsson, Frida; Granat, Anneli (2012)
      Sammanfattning Studien gick ut på att analysera måltidssituationerna på två olika förskolor med olika förutsättningar. Vi ville veta ifall pedagogerna arbetade med så kallade pedagogiska måltider, som går ut på att pedagogerna ...
    • Språka! 

      Lindstedt, Elvira (2012)
      Syfte Syftet med uppsatsen är att synliggöra språkets betydelse för elevernas lärande. Frågeställningarna är, - Hur ser lärarna i undersökningen på språkets betydelse för elevens lärande och hur medvetna är de om ...
    • Att motivera mera 

      Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap (2012)
      Sammanfattning  Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som motiverar elever till att delta på idrottslektionerna. Studien har sin grund i den så kallade Self – determination theory (SDT) som hävdar betydelsen ...
    • Friluftsliv från ett lärarlagsperspektiv 

      Serholt, Johannes (2012)
      Sammanfattning: Denna studie har genomförts för att belysa hur lärarlag på högstadiet ser på friluftsliv i undervisning. Syftet har varit att beskriva lärares uppfattning om friluftsliv i undervisnings innehåll, på ...
    • Har inomhusmiljön inte förändrats på över hundra år? - Sexton pedagogers syn på sina förskolors inomhusmiljö. 

      Johansson, Louise; Mossberg, Christian (2012)
      Sammanfattning: Övergripande syftet med studien är att se hur pedagoger från sex olika förskolor ser på samt planerar den fysiska inomhusmiljön. Detta då det bland författarna till detta arbete fanns en förståelse om att ...
    • Konst, klotter eller bara ett tidsfördriv 

      Jortby, Annie (2012)
      ________________________________________________________________________________ Sammanfattning Syfte Syftet med uppsatsen är att lyfta fram den skapande verksamhetens betydelse för barnens lärande och utveckling. Syftet är ...
    • Matematikboken – en språklig utmaning för andraspråkselever 

      Eriksson, Frida (2012)
      Sammanfattning I det här examensarbetet behandlas vilken betydelse läromedlet i matematik har för elever med svenska som andraspråk. I perspektivet vilka språkliga svårigheter kan finnas i läsuppgifter och hur introducerar ...
    • Musik och rytmik i min verksamhet – sex pedagogers resonemang om sina musik- och rytmikstunder 

      Johansson, Helena (2012)
      Utifrån min nyfikenhet i hur pedagoger resonerar om musik och rytmik har denna uppsats tagit form. Syftet är att undersöka hur pedagoger inom förskolan resonerar om de musik- och rytmikstunder som de själva bedriver. Genom ...
    • Elevansvar – vad säger lärare och elever om elevansvar i skolan? 

      Nielsen, Kristina (2012)
      Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever resonerar och reflekterar i mötet med begreppet elevansvar. Studien ska beskriva hur lärare och elever tolkar ansvarsbegreppet och hur elever fostras ...
    • Den fria leken – Kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på fri lek i förskoleverksamheten 

      Hammarlund, Tilda (2012)
      Sammanfattning: Syftet med vårt arbete var att synliggöra pedagogers sätt att se på den fria leken och vilken, om det finns någon, roll de själva anser sig ha i denna. Vår frågeställning i studien är: Vad är pedagogernas ...
    • Hur fungerar Kiwimetoden? – en fältstudie på Nya Zeeland 

      Pettersson, Camilla; Andersson, Malin (2012)
      Syftet med vårt examensarbete är att undersöka den Nya Zeeländska läsutvecklingsmetoden, som vi i Sverige benämner Kiwimetoden eller stor- och lillboksundervisning, och närmare ta reda på hur material, struktur och arbetssätt ...
    • Lek och lärande 

      Åberg, Rebecka (2012)
      Sammanfattning Vårt syfte har varit att undersöka hur pedagoger i förskola, förskoleklass och skola uttrycker sig kring att använda lek som metod för lärande i verksamheten med barn och elever. Vi vill undersöka i vilken ...