Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 561-580 av 2331
-
Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
(2012)Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en förskola. Den metod som jag använt för att ... -
Hur grundskolor arbetar med elever i matematiksvårigheter - vad för stöd elever får och vilken nivå som fokuseras
(2012)Huvudfråga: Hur skolor arbetar med elever i behov av särskilt stöd i matematik Metod: Metoden som vi valde att använda oss i vår studie var kvalitativa intervjuer och systematiska observat- ioner. Studien genomfördes på ... -
Matematik i förskolan – En studie om sex förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolan
(2012)Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll i barns matematiska utveckling i förskolan. Syftet har konkretiserats i följande frågeställningar: Hur ser förskollärare ... -
Vad motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska? – En kvalitativ studie om elevers och lärares uppfattningar kring motivation för språkstudier.
(2012)Sammanfattning: Denna studies huvudsyfte var att få veta mer om vad som motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska till och med gymnasieskolans steg 3. De flesta eleverna hoppar av italienskastudierna redan ... -
Avhoppare – En studie om lärarens roll beträffande avhopp i moderna språk i grundskolan
(2012)Sammanfattning: Alltför många elever, framförallt pojkar, hoppar av sina studier i moderna språk i högstadiet. Det gör att den svenska skolan inte lever upp till Europakommissionens krav att alla elever skall lära sig två ... -
Lekens betydelse i barns matematikinlärnig i förskola och förskoleklass
(2012)Sammanfattning Syftet med studien är dels att visa hur viktig leken är för barnens matematikinlärning och dels matematikutvecklingen hos barn i tidigare ålder. Asplund Carlsson och Pramling Samuelsson (003) hävdar att lek ... -
Inkludering i förskolan för barn i behov av särskilt stöd
(2012)Sammanfattning: Syfte Syftet med arbetet är att undersöka hur pedagoger och förskolechefer arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i verksamheten. Metod Jag har använt mig av en kvalitativ undersökning. ... -
Yrkeslärares bedömning av byggelever i verkstadsämnet
(2012)Sammanfattning Syfte Syftet med detta arbete var att undersöka om bygglärarens yrkesutbildning och yrkesbakgrund har betydelse för bedömningen av yrkeseleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet och vilka kunskaper som ... -
Ipadspelande och matematik - En observationsstudie av 4-5 åringars interaktion med Fingu
(2012)SAMMANFATTNING Syfte Syftet med detta arbete var att studera hur barn i åldern 4-5 interagerar med ett Ipadspel som man har goda grunder till att tro skulle kunna vara ett behjälpligt verktyg att använda i matematikundervisningen ... -
Lärares syn på handdockans potentioal i undervisningen
(2012)Sammanfattning Syftet med studien är att utifrån tidigare forskning och med hjälp av intervju reda på hur lärare i skola och förskola använder handdockan i undervisningen, och hur lärarna ser på dess potential i utvecklingen ... -
Vilken syn och förhållningsätt har pedagoger i två förskolor och två förskoleklasser på mångkultur?
(2012)I Sverige finns det många olika kulturer. Vuxna och barn emigrerar in till Sverige från olika länder världen över. De kommer in till Sverige med sina erfarenheter och med den kultur de är vana och uppväxta med i ... -
Entré för det entreprenöriella lärandet
(2012)Sammanfattning: 011 var året för nya läroplaner i den svenska skolan. I och med lanserandet av de nya läroplanerna Lgr 11 och Gy 11 införs entreprenöriellt lärande på allvar som begrepp i den svenska skolan. All undervisning ... -
”Inkludering eller?
(2012)Syftet med arbetet i sin helhet är att studera och analysera hur nyanlända elever upplever sin skolgång, både ur perspektivet förberedelseklass men också ur det ersättande inkluderingsperspektivet. Arbetet syftar också på ... -
Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska
(2012)Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att öka förståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av ... -
Ämnesintegrering utifrån ett matematikperspektiv
(2012)Sammanfattning Syftet med vår uppsats är att ta reda på vad några yrkesverksamma lärare samt en matematikdidaktiker anser att ämnesintegrering med matematik är och hur deras erfarenheter därav ser ut. Vi har strävat efter ... -
Rektorers förhållningssätt - i en åldersintegrerad organisation
(2012)Jag har i denna uppsats valt att fokusera på hur rektorer förhåller sig till förändringsarbete. Det pågår en ständig förändring på våra skolor och som rektor idag behöver du både behålla en kontinuitet och förhålla dig ... -
Man kan gömma sig så att kompisen för leta och då kanske man glömmer att man var elaka mot varandra
(2012)Syfte: Syftet med denna uppsats var att studera hur barn i förskoleklass tänker kring sin egen inblandning i och hantering av konflikter i relation till skolans uppdrag att främja förståelse för andra människor. Fråges ... -
Lärares och lärarstudenters inställning till konflikter och konflikthantering
(2012)Tidigare forskning beskriver att konflikter i skolan har förändrats och förvärrats på senare år, språket har blivit grövre, liksom de rasistiska påhoppen. Det moderna samhället lägger stora resurser på att utveckla ny ... -
Helord- och avkodningsmetodens användning inom läsinlärning – En jämförelse mellan teori och praktik
(2012)Sammanfattning Syftet med undersökningen är att titta närmare på två metoder inom läsinlärning, helord- och avkodningsmetoden. Vi ämnar väga metodernas för och nackdelar samt jämföra praktiken med teorin. Jämförelsen gör ...