Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010): Recent submissions
Visas titlar 81-100 av 2331
-
Trygghet. En studie om hur fritidspedagoger skapr trygghet på fritidshem
(2014)Problemområde: Genom tidigare VFU erfarenheter har vi i olika situationer sett en brist på trygghet kring barnen. Syfte: Studiens syfte är att skapa kunskap om hur fritidspedagoger väljer att arbeta för att skapa en trygg ... -
En växande verksamhet - En kvalitativ studie om odling på fritidshem
(2014)Den här studien avser att undersöka hur odling som pedagogiskt verktyg används på fritidshem. Syftet med studien är att undersöka fritidshemspersonals motiv till och erfarenheter av odling som pedagogiskt verktyg. Studien ... -
Design reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011
(2014)Abstract Med Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt har lärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare. Den här uppsatsen handlar om hur ... -
"Såna där målarbilder som man bara fyller i" - En diskursanalys om bildskapande på fritidshem
(2014)Syfte Vårt syfte med detta arbete är att genom en kvalitativ intervjustudie ta reda på hur fritidspedagoger pratar om bildskapande på fritidshemmet. Vi kommer diskutera vad det kan få för konsekvenser utifrån ett ... -
Epistemiska resurser och ramar i fysikläroböckerna för gymnasiet
(2014)I arbetet genomförs en kvantitativ innehållsanalys av fysikläroböcker anpassade för kurs 1 i gymnasiet, med utgångspunkt ur det teoretiska resursperspektivet (Redish, 2004). I detta perspektiv utgår man ifrån att elever ... -
En inkluderande litteraturundervisning? – En läromedelsanalys om kulturell variation
(2014)Bakgrund: Politiska krafter i Sverige menar att en majoritetskultur ska vara överordnad andra. Samtidigt gör den svenska skolans värdegrund gällande att värdet av kulturell variation ska betonas i undervisningen. I kursplaner ... -
Estetiska uttryck - En jämförande studie om hur fritidshemmen i Sverige och i Danmark arbetar med estetiska uttryck
Inledning Vår upplevelse genom samtliga vfu är att estetiska uttryck inte erbjuds i fritidshemmet i den omfattning som möjliggör ett varierat innehåll. I resultatredovisningen från Skolinspektionens (010) kvalitetsgranskning ... -
“Jämställdhet? Det är när kvinnan bär hem sina egna matkassar...Nä jag skojade bara” - en studie om diskrepansen mellan fritidshem och läroplan
(2014)Abstract Titel: “Jämställdhet? Det är när kvinnan bär hem sina egna matkassar...Nä jag skojade bara” - en studie om diskrepansen mellan fritidshem och läroplan Författare: Agneta Axelsson amp; Kajsa Jörnegren Levin N -
Lär sig skolelever någonting av dramapedagogiska inslag i NO-undervisningen? En studie av användandet av dramapedagogik i NO-undervisningen på en högstadieskola
(2014)Användning av drama som undervisningsmetod i skolan är omdiskuterad på många håll i världen. Kritiker beskriver det som flumpedagogik med litet värde ur undervisningssynpunkt. Förespråkare däremot menar att dramaövningar ... -
Om livets utveckling: en kartläggning av elevernas föreställningar inför undervisning om evolutionsteorin
(2014)Abstrakt Den naturvetenskapliga teorin om livets utveckling, evolutionsteorin, är komplex att undervisa. Undervisningen måste hantera att varje elev har sina egna föreställningar. Det räcker inte med att undervisa om ... -
Fortbildning eller begränsning? - Intervjustudie om lärarens syn på Nationella Provet i Historia för årskurs 9 2013
(2014)In 2013 a national test in history was introduced for ninth graders. This paper intends to investigate teachers’ view on the test and how it effects the teachers. The source material for this study is seven interviews with ... -
Skolen – en identitetsskapende arena for sjøsamiske elever? Fokus på fagene historie og samfunnsfag
(2014)Bakgrunn: Vi lever i et flerkulturelt samfunn og i klasserommene møtes elever og lærere med ulike etniske identiteter. I norsk læreplan er det tydelig at man skal styrke den samiske identiteten. Det finnes et stereotypt ... -
Den ultimata läroboken - En textanalys av fyra läroböcker i historia
(2014)The purpose of the study was to analyze the use of history in Swedish history schoolbooks for upper secondary school. It also tries to see if either of the books where the ultimate schoolbook. The object for the research ... -
Vad innebär historiemedvetande? - En studie om sex historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande
(2014)Enligt läroplanen så är syftet med historieundervisningen på gymnasiet att utveckla elevernas historiemedvetande. Därför är den föreliggande studiens problemområde historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande. ... -
"Man kan inte förlora i en bok" - en undersökning av svenska elevers attityder till läsning.
(2014)Abstract Läsvanor och läsförståelsen har sjunkit hos elever i den svenska skolan, och försämringen är som störst bland killarna. I denna uppsats undersöks ett antal elevers inställning till läsning av skönlitteratur, och ... -
”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2014)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska ... -
iMatte – en studie om hur pedagoger arbetar med iPad i matematiken
(2014)Under denna studie har vi forskat om hur iPads används i skolan i ämnet matematik. Syftet med vår forskning är att se hur pedagoger arbetar med iPads i undervisningen och hur det skiljer sig i användning i årskurserna ett ... -
Byte av lärplattform ur skolutvecklingsperspektiv: En fallstudie
(2014)Sammanfattning: Denna uppsats studerar en gymnasieskolas byte av så kallad lärplattform. Syftet är att fördjupa kunskapen om hur lärplattformar implementeras och används i skolverksamheten, samt vilka uppfattningar rep ... -
Individanpassad musikundervisning, hur och varför?
(2014)Sammanfattning Uppsatsen handlar om individanpassad musikundervisning. Individanpassning tolkas här utifrån LGR11 som att lärare skall anpassa undervisningen så att den passar alla elevers förutsättningar och behov. Syftet ... -
Aspekter kring empatiska robotar i klassrummet – ur ett lärar- och lärarstudentperspektiv
(2014)Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka lärares och blivande lärares inställning till ett tekniskt hjälpmedel med mänskliga karaktärsdrag. Vi är intresserade av att ta reda på hur lärare ser på och ...