Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 261-280 av 676
-
Föräldrastöd i förskolan. En studie om hur förskollärare och specialpedagoger upplever föräldrastödjande insatser i förskolan
(2018)Abstract Syfte Utifrån våra erfarenheter som förskollärare har vi uppmärksammat att föräldrar som har barn i behov av särskilt stöd kan behöva stöttning i sin situation. Det betonar också förskolans läroplan i ett av sina ... -
En diskursanalys om normaliteten i förskolans handlingsplaner
(2018)Nyckelord: Förskola, handlingsplan, normalitet, barn i behov av särskilt stöd Abstract Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur det relationella och det kategoriska specialpe-dagogiska perspektiven ... -
“Den här personen är något extra, extra". En undersökning om lärares uppfattning av identifiering samt ledning och stimulans av elever med särskild begåvning utifrån skolans uppdrag.
(2018)I denna studie undersöks erfarenheter och uppfattningar om identifiering och undervisning av elever med särskilda begåvningar hos sju grundskolelärare, utifrån en fenomenologisk ansats. Genom semistrukturerade intervjuer ... -
Vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn: “Snälla kom och hjälp oss så klurar vi ut någonting”
(2018)Abstrakt Syfte Studien syftade till att undersöka vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn. Sju vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling i elevhälsans arbete med deras barn på ... -
”Jag försöker nog liksom att lära känna dem och hitta det som behövs för dem”: Intervjuer med grundskollärare om pedagogiska strategier för elever med autism ur ett inkluderande perspektiv
(2018)Nyckelord: kunskapsutveckling, autism, inkludering, pedagogiska strategier, anpassningar, delaktighet, förhållningssätt, specialpedagogik. Goda kunskaper om vad som stödjer elever med autism är av stor vikt i dagens ... -
Med målen i sikte: Lärares arbete med mål och formativ bedömning inom gymnasiesärskolans individuella program
(2018)Abstract Syfte Syftet med studien var att undersöka hur några lärare beskriver och arbetar med mål och bedömning samt hur de vägleder elever i lärandeprocessen med fokus på formativ bedömning inom gymnasiesärskolans ... -
Särbegåvinng - gåva eller belastning?
(2018)Titel: Särbegåvning – gåva eller belastning? Syfte och frågeställningar: Forskning visar att 92% av särbegåvade elever vantrivs i grundskolan. 77% vantrivs på gymnasiet. För många särbegåvade elever är skolan starten för ... -
Extra anpassningar - en naturlig del av lärarens dagliga arbete?
(2018)Abstract Titel Extra anpassningar – en naturlig del av lärarens dagliga arbete? Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka sex lärares uppfattning om och arbete med extra anpassningar, samt att ... -
Ät min hjärna. Spelberättandet i förhållande till klassisk och kognitiv narratologi i gymnasiets svenskämne
(2018)The aim of this paper is to contribute with knowledge about games as fictional literature in relation to the Swedish subject in the Swedish upper secondary school. My theoretical framework draws from classical and cognitive ... -
Den åsiktsöppna undervisningen - Politiskt öppna lärares inverkan på elevers åsiktsbildning
(2018)I en skolkontext så finns det en tabubelagd diskussion om huruvida lärare överför sina åsikter till sina elever om de är öppna med var de själva står. Ett absolut svar på denna fråga finns inte att finna i tillgänglig ... -
Anpassningens dilemman. En studie om svensklärares resonemang kring anpassningar i litteraturundervisningen
(2018)Syftet med undersökningen är att undersöka hur svensklärare resonerar kring anpassningar för elever i svårigheter och för elever i behov av mer utmanande uppgifter i litteraturundervisningen, samt vilka metoder ... -
Kvalitet i elevtexter Den systemisk-funktionella grammatikens potential att utforma kvalitetskriterier kopplat till betyg
(2018)Det finns en efterfrågan på konkreta kvalitetskriterier för elevtexter som skulle kunna underlätta för lärare i bedömning och betygsättning. Avsikten med denna uppsats är därför att dels bidra till kunskap om hur ... -
Svårigheter med narrativt skrivande för elever med Autismspektrumtillstånd
(2018)Syfte Syftet med studien var att undersöka lärares uppfattningar kring hur elever med autismspektrumtillstånd påverkas av sin diagnos i skapandet av berättande text inom ämnet svenska. Teori I denna undersökning används ... -
« Je pense que plus on connaît quelque chose, moins on aura de préjugés et de stéréotypes » La pratique de quatre enseignantes de français dans l’enseignement de la culture à travers la littérature
(2018)Résumé Le but de la présente étude est d’analyser le rôle de la littérature dans l’enseignement de la culture, plus précisément dans l’enseignement du français au niveau lycéen. Nous examinons également le développement ... -
Delaktighet i förskolans utevistelse. En intervjustudie med arbetslag
(2018)Abstract Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur arbetslag i förskolan beskrev sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta för barn i behov av särskilt stöds delaktighet i utevistelsen. Studien utgick ifrån följande ... -
”Bara till viss del anpassad” En undersökning av bedömningsanvisningarna till de nationella skrivproven i gymnasieskolans svenskämne
(2018)The national exams in Swedish are carried out every year. The tests are accompanied by assessment materials which aim to support and guide the teachers on how to assess the student texts. The aim of both the test and the ... -
”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass
(2018)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklass Författare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018 Kursansvarig institution: ... -
Likvärdigt skrivande? En analys av ett antal gymnasieelevers argumenterande texter skrivna på dator och för hand
(2018)I den svenska gymnasieskolan är det vanligt att eleverna skriver texter både på dator och för hand. Eftersom alla texter bedöms utifrån samma kunskapskrav är det av stor vikt att förutsättningarna för skrivandet är likvärdiga. ... -
"Det är egentligen vanlig lärargärning"
(2018)Bakgrund: Begreppet extra anpassning fördes in i Skollagen (SFS 2010:800) 1 juli 2014 och syftar till att snabbt tillgodose elevens behov av stöd inom den ordinarie undervisningen. I detta ställs krav på skolan att anpassa ... -
Traditionellt och digitalt. En forskningsöversikt om datorers påverkan på läsning och skrivande i skolan
(2018-05-25)During the past decade, one-to-one computing (i.e. schools providing each student with an electronic device) has become frequent in Swedish classrooms. This means that the traditional reading and writing on paper, has been ...