Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 661-676 av 676
-
En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande- språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte är att se hur detta stöd kan se ut ... -
Kommunikationens betydelse för samarbetsklimatet - I förskolans arbetslag
(2015)Bakgrund: Valet av ämne grundar sig i att vi båda har ett intresse för hur människor väljer att kommunicera med varandra i olika situationer. Vi har tidigare i utbildningen haft en kurs om ämnet konflikthantering som gav ... -
Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.
(2015)Abstract Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever uppdraget med att dokumentera och reflektera ... -
"Om bara barnen skulle bestämma på fritids så skulle det bli kaos". En kvalitativ studie om delaktighet ur barns perspektiv
(2015)Abstract Denna studie syftar till att ta reda på hur eleverna beskriver sina möjligheter att vara delaktiga i utformningen av fritidshemmets aktiviteter. Vårt resultat besvaras utifrån våra frågeställningar som är: -Vid ... -
De leker ju självmant och leken är fantastisk!
(2015)Anledningen till att vi valde att bedriva vår studie var för att vi ansåg att det finns mycket forskning om den fysiska aktiviteten men inte i relation till fritidshemmet. Vårt syfte var att beskriva fritidspedagogers ... -
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)1. Abstract Konflikter är någonting som alltid kommer att följa oss i livet. Vi har genom vår genomförda studie inhämtat kunskap om hur viktigt arbetet med konflikthantering är. Redan i förskolan är det viktigt att man ... -
Spiderman och Hello Kitty vill jag ha! - En studie om att integrera populärkultur i förskolan.
(2015)Abstract I detta examensarbete undersöker vi vilken inverkan populärkulturella karaktärer kan ha i förskolans verksamhet. Studien synliggör vikten av att se till barnens intressen och erfarenheter. Det för att kunna ... -
Religionskunskapsundervisning ur ett elevperspektiv
(2015)Syfte Studiens syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar religionsämnet, dess innehåll och arbetssätt. Den empiriska undersökningen avser att besvara syftet utifrån tre frågeställ- ningar som berör hur ... -
Högläsning i teori och praktik En kvalitativ forskningsstudie med utgångspunkt i förskollärares och barnskötares uppfattningar kring högläsning
(2015)Abstract Denna studie har en fenomenografisk utgångspunkt där uppfattningar om ett fenomen är centralt. Genom intervjuer med verskamma förskollärare och barnskötare synliggjordes tendenser till att utbildningsnivån i vissa ... -
Lärares uppfattningar av laborativ matematikundervisning. En intervjustudie med fem lärare verksamma i åk1-3
(2015)Lärandet inom laborativ matematikundervisning innebär att man genomgår en process från det konkreta till det abstrakta. Bakgrunden till min studie är att försöka utröna vilka uppfattningar lärare har om laborativ matematik ... -
Jämställdhet i praktiken. En kvalitativ studie om pedagogers tal om jämställdhetsarbete på fritidshem
(2015)Abstract Studien behandlar fritidspedagogers berättelser om sitt arbete med jämställdhet på fritidshemmet. Syftet med studien är att utifrån ett genusperspektiv undersöka några pedagogers arbete med jämställdhet på ... -
En SPRINT för alla? - En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)Den här studien handlar om användningen av arbetsmetoder som uppmuntrar yngre elever i Japan att tala engelska. Syftet med studien är att undersöka hur tre lärare i olika internationella skolor använder olika arbetsmetoder ... -
"Ta med dig boken hem!" - En kvalitativ studie om elevers upplevelser om läsläxan
(2015)Sammanfattning Den kvalitativa studie som gjorts baseras på en tidigare forskningsöversikt. Studien har till syfte att lyfta elevers upplevelser av läsläxan, samt se om deras läsning påverkas av den läsebok de har. Den ... -
Multietniskt ungdomsspråk - En studie av ungdomsspråk i en gymnasieskola
(2015-06-30)Syftet med studien har varit att undersöka användandet av multietniskt ungdomsspråk och se på vilket sätt det skiljer sig från svenska som är normerande i skolan. Genomförandet har skett genom kvalitativ metod i form av ...