Kandidatuppsatser UFL(-2010): Recent submissions
Now showing items 341-360 of 2331
-
Stämplas eleven in i matematiksvårigheter?
(2013)Sammanfattning I denna uppsats blir kursplanerna i NO- ämnena biologi, fysik och kemi från Lpo94 och Lgr11 föremål för ett komparativt studium. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ textanalys. Genom den ... -
Bedömningsmatriser - några gymnasielärares och gymnasieelevers uppfattningar
(2013)Resultatet visade att då matriser innehöll konkreta kriterier uppfattade lärarna och eleverna att subjektiviteten i bedömningssituationerna minskade. Matriser uppfattades ha en funktion för eleverna eftersom de visade ... -
Hur uppfattas NO av lärare på lågstadiet? - En studie om lärares syn på undervisning i biologi, kemi och fysik
(2013)Sammanfattning: Hur lågstadielärare ser på biologi-, kemi- och fysikundervisning är något som intresserar oss som skrivit det här examensarbetet. Intresset har väckts när vi har varit i skolor och observerat att lärare ... -
”Det är så många små fina ord som är svåra” – en analys av lärares tolkning av kursplanerna i de naturorienterande ämnena
(2013)Sammanfattning Under vår utbildning har vi upplevt att lärare uppfattar svårigheter med kursplanerna. Som blivande lärare i naturvetenskap finner vi det intressant att undersöka hur lärare tolkar kursplanerna i de ... -
Det respektfulla bemötandet, En kvalitativ undersökning av hur lärare förhåller sig till begreppet respekt
(2013)Sammanfattning Då vårt syfte med denna undersökning är att undersöka betydelsen av begreppet respekt, och koppla det till lärande, har vi valt att vända oss till lärarna. Vi vill undersöka lärarens perspektiv på respekt ... -
Arbetstid och stress – Lärarnas syn på sin arbetssituation
(2013)Syftet är att beskriva vad lärarna anser om sin arbetssituation gällande arbetstiden, samt undersöka om lärare känner sig stressade i sitt yrke. Utifrån det också ta reda på vad man som lärare kan göra för att underlätta ... -
Två bilder av läraryrket
(2013)Sammanfattning Syftet med föreliggande uppsats är att få en fördjupad förståelse av synen på läraryrket, både från ett inifrån ‐ och utifrånperspektiv. Vi vill jämföra hur lärare själva ser på sitt yrke och hur allmän ... -
Konflikter mellan pedagoger - likheter och skillnader på två skolor
(2013)Under vår verksamhetsförlagda utbildningstid lade vi märke till att det pågick konflikter mellan personal på skolan. Vi känner att vår utbildning, i den mån det gäller konflikter, främst fokuserat på konflikter där elever ... -
”Flickor och Pojkar, Läser olika?” En analys av lässtrategier, och hur de värderas av läroplanen
(2013)Sammanfattning: Undersökningen inriktar sig på att finna vad som kan ligga bakom den ökade skillnaden i läsförståelse mellan pojkar och flickor i den svenska skolan. Syftet med studien är att identifiera olika typer av ... -
Pedagogers uppfattning om konflikter och konflikthantering i skolans tidigare årskurser
(2013)Sammanfattning: Denna studie handlar om att ta reda på hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser på konflikter i deras elevgrupp, vad som orsakar konflikter samt hur de hanterar dessa. Det som också uppmärksammas i ... -
Pedagogen: teacher eller educationist – en kvalitativ studie om lärarprofessionen
(2013)During our last term of the teacher education programme, we came across a term that was new to us; teaching as a true profession. In the ongoing debate regarding teaching in general, a lot of room is given to the discussion ... -
Utvecklingssamtal, en viktig del av den moderna undervisningen
(2013)En viktig del av skolans återkoppling till elever och vårdnadshavare sker genom obligatoriska utvecklingssamtal. Då detta inte ingått i de obligatoriska kursmomenten har vi valt att fördjupa oss i ämnet genom detta ... -
Bilden av skolan. En studie av hur skoldebatten diskursivt konstrueras i Dagens nyheter och Aftonbladet
(0000)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka utbildning samt utbildningspolitik som diskursiva konstruktioner i media. Vår studie baseras på ledarartiklar, debattartiklar, krönikor samt insändare i Dagens ... -
Den röda tråden – en studie om matematikundervisningen på en montessoriskola
(2013)På en montessoriskola arbetar man i de lägre årskurserna mycket praktiskt med matematikämnet genom att man använder sig av det konkreta materiel som Maria Montessori en gång utvecklade. Detta praktiska arbete får senare, ... -
Undervisning om hållbar utveckling - En studie om elever och lärare på byggprogrammet i Lerum- och Porthällagymnasiet
(2013)Syftet med denna undersökning är att få en bättre bild på hur lärare undervisar och hur elever inom byggprogrammet lär sig om hållbar utveckling (HU). För att uppnå detta har vi valt att använda oss av två metoder; intervjua ... -
Vad har bananer med Tysklands återförening att göra? - Kulturkunskap inom tyskundervisning med Heinz Strunks Fleisch ist mein Gemüse och hypertextmodellen
(2013)I arbetet behandlas frågan hur kulturella kunskaper inom tyskundervisningen i den svenska skolan kan förmedlas. Efter att kulturbegreppet själv problematiseras använder arbetet sig av Claus Altmayers teori om kultur som ... -
Ful, fulare, fulast! – en undersökning om elevers språkbruk i skolans formella och informella miljöer
(2013)Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka elevers språkbruk i olika sociala sammanhang inom skolan. Våra huvudfrågor är huruvida elevernas språkbruk skiljer sig mellan formella och informella miljöer, på ... -
Problembaserat lärande i svenska som andraspråksundervisning för nyanlända gymna- sieelever. En kvalitativ undersökning av arbetssättet på en språkintroduktion.
(2013)Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur problembaserat lärande (PBL) används i svenska som andra- språksundervisning (SVAU) för nyanlända gymnasielever. Undersökningen utgår från en kvalitativ ... -
Tilltalets påverkan på lärare-elev-relationen: En studie om upplevelsen av niandet och duandet i det tyska förbundslandet Niedersachsen
(2013)Sammanfattning Med bakgrund i både egna erfarenheter och samtalsteorier har vårt arbete som syfte att undersöka om tilltalet mellan lärare och elev får konsekvenser för lärare-elev-relationen. För att besvara vår huvudfråga ... -
"Allt är på större allvar nu" En kvalitativ studie om sjätteklassares tankar och känslor angående att bli betygsatta
(2013)Sammanfattning Syftet med vår studie har varit att genom ett elevperspektiv undersöka hur elever i årskurs 6 känner inför att bli betygsatta och ta reda på vilken kunskap de har om betyg. De förändringar som sker i skolans ...