Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Now showing items 621-640 of 676
-
Thinking outside of the box: Monitoring heart rate and body temperature in rainbow trout, Oncorhynchus mykiss, using a bio-logging system
(2014)Abstract Conducting true ecophysiological studies on fish has been difficult due to there being few methods for monitoring vital responses in natural environments. Techniques such as bio-telemetry and bio- logging show ... -
Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation
(2015)Abstract Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och utveckling i det pedagogiska ... -
Rosa & Blå
(2015)Abstrakt Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur barn uppfattar sig själva ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)Abstract: Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra frågeställningar som studien utgår ifrån ... -
Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk.
(2015)Abstract Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt språk. Vårt intresse ligger ... -
Den pedagogiska måltiden. En etnografi från en engelsk förskola.
(2015)Litteraturgenomgången inkluderade artiklar om etnografi, läroplaner, tidigare forskning inom området samt annan lämplig litteratur. Studien, som är kvalitativ, med en etnografisk metod har fullföljts med observationer och ... -
Barns matematiska strategier. Problemlösning med bild som uttrycksmedel.
(2015)Abstract Studiens övergripande syfte är att undersöka hur barns matematiska strategier kan se ut i förskolan. Det material som används är influerat av en tidigare studie som genomfördes för tjugo år sedan av Ahlberg (1994). ... -
Rationella tal och kopplingen till vardagen
(2015)Abstract Rationella tal har länge varit ett diskussionsämne i den svenska skolan och framför allt om hur dessa tal och och dess uttrycksformer ska läras ut. De olika representationerna av sådana tal, bråktal, decimaltal ... -
Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering
(2015)Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att den kunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskning gällande fritidspedagogers kunskap och arbete ... -
Elevers upplevelse av betyg i årskurs 6: En studie kopplad till sammansatt betyg inom de naturorienterande ämnena
(2015)Syftet med denna studie är att få en inblick i hur elever känner och tänker kring betyg. Bak- grunden till valet av ämne grundar sig i den heta politiska debatt som pågår rörande betyg i dagens skola. Det skrivs mycket om ... -
Den som inte kan ett annat språk kan sitt eget. En empirisk studie om hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i fritidshemmet
(2015)Abstract • Problem, syfte och frågor Studiens syfte med detta arbete är att ta reda på hur fritidspedagoger arbetar med barns flerspråkiga användning på fritidshem. Detta är också huvudfrågan i arbetet. Längre ner i arbetet ... -
Förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i samlingen
(2015)Studiens syfte är att undersöka och tolka hur förskollärare göra barnen delaktiga i samlingen på förskolan. Skapa sig en djupare kunskap och förståelse för barns delaktighet i samlingen och förskollärares uppfattning om ... -
Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.
(2015)Abstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. ... -
Att skapa ringar på vattnet. En kvalitativ intervjustudie om att praktiskt arbeta med barns rättigheter i Kambodja
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att se hur frivilligorganisationen Voice of the Children's arbete fungerar, hur de arbetar med att vara barnens röst i det Kambodjanska samhället. Vidare vill studien få syn på hur det ... -
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här ... -
"Det är inte utomhuspedagogik, det är bara liksom fri lek ute." En fallstudie av två förskolors förutsättnigar för en meningsfull utevistelse
(2015)Hur pedagogerna utnyttjar möjligheterna till pedagogiska aktiviteter är någonting vi upplevt varierar från förskola till förskola. Syftet med studien var därför att ta reda på vilka faktorer som påverkar barns möjligheter ... -
Bilderbokens viktiga funktion i en förskola för alla. En litteraturstudie om kulturmöten med fokus på etnicitet i samtida bilderböcker för barn.
(2015)Abstract Med bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverige så har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseende på etnicitet. Uppsatsen ... -
TAKK som redskap i förskolan En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
(2015)Abstract Syfte: Studiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar av TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation – som redskap i förskolan. Den utgår från två frågeställningar: Vilken funktion ... -
Förskollärarens demokratiska styrning. Kommunikationshandlingar i samlingssituationer.
(2015)Abstract I vår studie har vi undersökt hur förskollärares styrning av samlingssituationer kan ta sig uttryck. Syftet med vår studie är att se hur förskollärarens styrning i kommunikationen med barn möjliggör eller begränsar ... -
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)Sammanfattning Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi uppmärksammat att spel ofta upplevs ...