Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 141-160 av 290
-
Demokrati i svenskundervisning En forskningsöversikt över demokratiuppdraget i gymnasieskolans svenskämne
(2016)Ämnesläraren i den svenska gymnasieskolan ses främst som en kunskapsförmedlare för sitt ämne. Förutom kunskapsuppdraget ska utbildningen likväl förbereda eleverna för ett deltagande i ett demokratiskt samhälle. Syftet med ... -
Exergames - kanon eller kalkon? En litteraturstudie om att använda exergames i Idrott och hälsa
(2017-01-12)Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) blir en allt större del av undervisningen i skolan, dock är lärares kompetens inom området idag relativt lågt. Införande av IKT i skolan påverkar alla skolämnen och därmed ... -
"Jag blir människa mer än lärobok"
(2016)Denna studie har haft som övergripande syfte att undersöka sex gymnasie- och högstadielärares tankar och resonemang kring hur de upplever användandet av berättelser ur livet i sin undervisning. De frågor som studien har ... -
Sex, samlevnad och psykologi: Innehållsliga teman för sex- och samlevnadsundervisning inom psykologi på gymnasiet
(2016)Skolverket ställer krav på skolorna att sex- och samlevnadsundervisningen ska ämnesintegreras på gymnasiet (Skolverket, 2013a), men det finns fortfarande relativt lite material framtaget för hur detta ska gå till. I mitt ... -
Diabetes hos barn i förskolan Sju vårdnadshavares erfarenheter av förskolans särskilda stöd och samverkan med hemmet
(2016)Abstract Studien behandlar vårdnadshavares erfarenheter av hur deras barn med diabetes typ 1 ges särskilt stöd i förskolan. Ett mål i förskolans läroplan (Skolverket, 2010) är att förskolan tillsammans med vårdnadshavare ... -
Anmälan med påföljd. En dokumentstudie över de beslut som Lärarnas Ansvarsnämnd har tagit i fråga om lärares lämplighet och skicklighet som yrkesutövare
(2016)Målet var att skapa en rapport som kunde bidra i den didaktiska processen i lärarutbildningen. Detta genom att visa på ett antal faktorer som är viktiga att förhålla sig till som yrkesutövande. Undersökningen grundar sig ... -
Medborgarbildning eller högskoleutbildning. En intervjustudie om lärares kunskapssyn på Samhällsvetenskapsprogrammet.
(2016)The curriculum of 2011 for the upper-secondary school decreed that education should be based on scientific research and tried-and-tested experience. It would also be required that upper secondary school students pass an ... -
Ett gränsfall?
(2016)De nationella proven i matematik har idag en kompensatorisk kravgränssättning i förhållande till de förmågor som enligt läroplanen skall bedömas icke-kompensatoriskt då kursbetyg bestäms. Denna undersökning behandlar ämnet ... -
Feedback i engelska Ur ett elevperspektiv - tio högstadieelever beskriver sin upplevelse av feedback
(2016)Syftet för denna studie är att belysa hur 10 elever upplever muntlig och skriftlig feedback, i engelska på högstadiet, samt hur olika typer av feedback påverkar elev/lärarrelationen. Det ämnas göras genom att ställa följande ... -
Vad är ett nyanserat resonemang? En fenomenografisk studie på elever i grundskolan och deras uppfattning av värdeorden i kunskapskraven
(2016)Kunskapskraven är ständigt diskuterade och det är en diskussion som förs på olika nivåer. Som lärare måste du däremot förhålla dig till dem och framför allt arbeta med dem. Det finns olika svårigheter med kunskapskraven. ... -
Matematik i förskolans vardag. En studie om hur förskollärare uttrycker sig om sin kompetens i förskolematik
(2016)Under förskollärarutbildningen har vi fått kunskaper för att arbeta med matematik i förskolan, men vi har också stött på tidigare forskning som visar att det finns brister i kunskaper för hur förskolläraren ska synliggöra ... -
"Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg
(2016)Abstract Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra ... -
Jämlik representation i barnlitteratur? - En normkritisk granskning med fokus etnicitet av bilder i förskolans litteraturutbud
(2016)Utgångspunkt för studien är en normkritisk granskning av visuella representationer med fokus etnicitet i barnlitteraturen. Studien använder sig av kvalitativ metod med kvantitativa inslag. Den teoretiska inramningen för ... -
Hemvrå eller Dockvrå? En kvalitativ studie om förskollärares syn om genus och lärmiljöer i förskolan.
(2016)Sammanfattning Förskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster. Flickor och pojkar ska utan stereotypa könsroller ges samma möjligheter och liknande förutsättningar att utveckla förmågor och intressen ... -
Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan
(2016)I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter ... -
Regler i en oviss värld En studie kring hur förskollärare kommunicerar regler i förskolan.
(2016)Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare kommunicerar regler till barnen i förskolan. Fokus ligger på de olika tekniker som används vid regelkommunikation. Vi utgår från ett ... -
Under samma tak men ändå skilda världar. En kvalitativ studie om könsnormer i förskolebarns fria lek
(2016)I förskolans verksamhet är den fria leken en aktivitet som enligt erfarenhet får stort utrymme. Här lämnas de äldre barnen ensamma att själva besluta över vem de ska leka med och vad. I den fria leken behöver barn förhålla ... -
“Minska barngrupperna, så man inte har så många barn att skapa anknytning till” Pedagogers uppfattning om, och förutsättningar för en god anknytning vid inskolning
(2016)Syfte med studien är att undersöka hur pedagoger ser på begreppet anknytning samt vilka förutsättningar de ges för att barnet ska knyta an till dem under inskolning. Hur barnet under denna period lyckas knyta an till ... -
Förskollärares förhållningssätt spelar roll. Förskollärares tankar om barn i behov av särskilt stöd
(2016)Förskollärares förhållningssätt spelar roll. Förskollärares tankar om barn i behov av särskilt stöd. -
Barns delaktighet i samling. En jämförande studie i Sverige och Spanien
(2016)Abstract Syftet med studien är att jämföra barns delaktighet i samling utifrån förskollärarnas barnsyn i olika länder, samt vilka möjligheter och hinder som uppstår. Undersökningen utförs i Sverige och Spanien som båda ...