Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 221-240 av 290
-
Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet
(2015)Abstract Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har kring barns könsmönster och ... -
Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor.
(2015)Sammanfattning Syftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vad den har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikter kring den ... -
Hur fri är barns fria lek i en förskola? - Ur barnens och pedagogernas perspektiv
(2015)Abstrakt Den fria leken är en problematik för förskolan, om barns fria lek ska vara fri från en vuxens styrning eller inte. Vårt examensarbete handlar om hur fri den fria leken är i en förskola utifrån vad några pedagoger ... -
Den kommunicerande läraren: En observationsstudie av fyra lärares kommunikativa strategier under matematiklektioner
(2015)The aim of this paper is to get a better understanding of the various communicative strategies teachers of first and second graders use to engage their pupils in dialogues during mathematics lessons. A qualitative study ... -
Interaktion i matematiklektioners faser och arbetssätt: en observationsstudie av sex lektioner i årskurs 1-3
(2015)Swedish schools have been criticized for the traditional mathematics teaching that commonly occurs in classrooms, which is described as tied to textbooks and with pupils working silently on their own. This description can ... -
Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand
(2015)Sammanfattning Syftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailand arbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiens forskningsfrågor är: Hur dokumenterar man ... -
Hur elever uppfattar boksamtal i helklass
(2015)Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mitt examensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hur delaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ... -
Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar
(2015)Abstract Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till läroplansmålet om att förskolan ska sträva ... -
En tolkningsbar läroplan. En kvalitativ studie om tolkningar av estetiska läroprocesser i fritidshem.
(2015)Den här studien har som avsikt att samla in empirisk data om hur pedagoger på fritidshem tolkar uppdraget om de estetiska läroprocesserna som står skrivet i läroplanen. Syftet är att synliggöra komplexiteten av en tolkningsbar ... -
Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning
(2015)När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) ... -
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
(2015)Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla språket. I studiens resultat användes semistrukturerade ... -
Reflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hp
(2015)Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans ... -
Thinking outside of the box: Monitoring heart rate and body temperature in rainbow trout, Oncorhynchus mykiss, using a bio-logging system
(2014)Abstract Conducting true ecophysiological studies on fish has been difficult due to there being few methods for monitoring vital responses in natural environments. Techniques such as bio-telemetry and bio- logging show ... -
Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola
(2015)Abstract Syfte Detta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på en mångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersöka huruvida musik ... -
Hälsa, hälsofrämjande och delaktighet. En kvalitativ studie av fritidspedagogers föreställningar.
(2015)Abstract Vår studie handlar om fritidspedagogers uppfattningar av begreppen hälsa, hälsofrämjande arbete och delaktighet. Vi finner ett problem i att det finns en kunskapslucka gällande forskning kring hälsa och hälsofrämjande ... -
Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation
(2015)Abstract Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och utveckling i det pedagogiska ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)Abstract: Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra frågeställningar som studien utgår ifrån ... -
Rosa & Blå
(2015)Abstrakt Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur barn uppfattar sig själva ... -
Den pedagogiska måltiden. En etnografi från en engelsk förskola.
(2015)Litteraturgenomgången inkluderade artiklar om etnografi, läroplaner, tidigare forskning inom området samt annan lämplig litteratur. Studien, som är kvalitativ, med en etnografisk metod har fullföljts med observationer och ... -
Möten mellan pedagoger och barn. Pedagogers tankar kring möten med de yngsta barnen i förskolan som ännu inte har ett utvecklat verbalt språk.
(2015)Abstract Syftet med det här arbetet är att synliggöra både förskollärare och barnskötares upplevelser kring mötet mellan dem och de mindre barnen i förskolan som ännu inte utvecklat ett verbalt språk. Vårt intresse ligger ...