Kandidatuppsatser UFL(-2010): Recent submissions
Visas titlar 101-120 av 2331
-
Tusen färgburkar som sprängs - elevers kommunikation i bildskapandet
(2014)Sammanfattning: I detta arbete lyfts frågor kring hur elever i årskurskommunicerar i och om bildskapandet. Detta har gjorts ur elevers perspektiv, där fokus har legat på hur de skapar mening och förståelse i ett ... -
Aspekter kring empatiska robotar i klassrummet – ur ett lärar- och lärarstudentperspektiv
(2014)Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka lärares och blivande lärares inställning till ett tekniskt hjälpmedel med mänskliga karaktärsdrag. Vi är intresserade av att ta reda på hur lärare ser på och ... -
”Känn att du är en blomsterknopp på en äng” - en kvalitativ studie om hur sångpedagoger talar om rösten som instrument
(2014)Sammanfattning: Syftet med denna studie är att tydliggöra hur olika sångpedagoger kommunicerar sin kunskap kring röstapparaten och sångteknik med syfte att eleven ska förstå. Vi har använt oss av följande frågeställninga ... -
På riktigt i undervisningen. - En kvalitativ studie om ett antal lärares inställning till ett digitalt läromedel i undervisningen.
(2014)Syftet med vår studie var att undersöka ett antal lärares åsikter kring ett digitalt läromedel som heter På riktigt. Vår huvudsakliga frågeställning var att ta reda på om På riktigt kan underlätta/försvåra undervisningen ... -
”Jag tror att det är bra att blanda…” - En enkätundersökning om för- och nackdelar hos Suzukimetoden och traditionell kulturskoleundervisning.
(2014)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att utreda om det finns skillnader mellan vuxna orkestermusiker som fått sin grundutbildning inom Suzukimetoden, och de som gått i en traditionell kulturskola. De olika musikaliska ... -
Geocaching för att nå lärandemålen inom So-ämnen
(2014)Detta arbete syftar till att ta reda på om Geocaching som aktivitet i skolan kan hjälpa elever i låg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen som finns angivna i Läroplanen för grundskola, förskoleklass och ... -
”Det är så man gör” – en undersökning i hur lärares normerande uttryck påverkar elevers lärprocesser
(2014)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers lärprocesser påverkas när lärare använder normerande uttryck som generaliserar ett beteende som ett allmängiltigt tillvägagångssätt. Intentionen med ... -
Sociomatematiska normer i två svenska och två finska algebraklassrum
(2014)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att observera de sociomatematiska normer som råder i två svenska respektive två finska klassrum samt hur dessa skiljer sig från varandra. Uppsatsen söker även sprida medvetenhet ... -
”Det är väldigt lätt att det blir ett IKT-jippo” – En kvalitativ intervjustudie med fem lärare om betydelsefulla faktorer vid implementering av digitala verktyg i skolans verksamhet
(2014)Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka hur några lärare på skolor inom Göteborgs kommun upplever att implementeringen av digitala verktyg i verksamheten har gått till. I uppsatsen behandlas hur dessa lärare ... -
“Fröken, jag förstår inte?” - en kvalitativ undersökning om hur lärare ser på matematikens språk och dess begrepp
(2014)Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares kunskaper och erfarenheter om matematikens språk och dess begrepp. Tidigare forskning visar att elever har svårt med matematikens språk och begrepp. Vad ... -
Större, mindre eller lika stor chans - En Learning study i sannolikhet ! ! !
(2014)Syftet med studien är att med hjälp av variationsteori och metoden Learning study utveckla kunskapen om undervisning i sannolikhet genom att ta reda på de kritiska aspekterna samt att undersöka vilka variationsmönster som ... -
Ett elevsvar - olika betyg
(2014)Sammanfattning: Det är kursplanerna och betygskriterierna som ska stå i centrum för lärarens bedömning och betygsättning. Betygen kan ha inverkan på elevens framtidsutsikter och framtida utbildningsval. För att samma ... -
Tidig läs- och skrivutveckling. En kvalitativ undersökning om hur lärare arbetar med elevers tidiga läs- och skrivutveckling.
(2014)Sammanfattning Vår undersökning handlar om hur tre lärare arbetar med tidig läs- och skrivning. Vårt syfte var att ta reda på vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av i sina läs- och skrivundervisningar. I ... -
Den globala läraren – en kvantitativ undersökning av lärarstudenters attityder till VFU utomlands vid Göteborgs universitet
(2014)Internationalisering är ett begrepp som under 000-talet fått allt större plats i det offentliga rummet. På senaste tiden har allt fler universitet runt om i landet satsat mycket på att just internationalisera utbildningen ... -
“Att läsa är som att lägga ett tusenbitarspussel”– En jämförande studie gällande hur svenska och amerikanska lärare undervisar för läsförståelse
(2014)Syfte Vi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan de amerikanska och svenska lärarna när det gäller undervisningen för läsförståelse, samt hur lärarnas yttre förutsättningar i form av styrdokument och ... -
Förmedling eller vägledning? En studie av instrumentallärares pedagogiska tillvägagångssätt
(2014)Detta arbete är en undersökning om instrumentallärares pedagogiska tillvägagångssätt. Tidigare forskning visar att instrumentallärare främst använder sig av en förmedlande undervisning, där eleven är relativt passiv, vilket ... -
Huvudräkning inom addition och subtraktion – en analys av ett läromedel i årskurs 1-3
(2014)Forskning visar att svensk matematikundervisning i de allra flesta fall vilar på ett läromedel i form av en matematikbok. Hur elever utvecklar sitt matematiska kunnande är således beroende av vad som behandlas i denna bok. ... -
Från lilla förberedelsegruppen till stora klassen. En studie om nyanlända elevers utslussning.
(2014)Sammanfattning: Studiens problemområde handlar om nyanlända elevers upplevelser och berör deras utveckling i den svenska skolan efter deras tid i förberedelsegrupp. Då antalet nyanlända elever ökar i de svenska skolorna ... -
Tidsfördelning till och mellan SO-ämnena - Hur tid fördelas till SO-ämnena i årskurs 7- 9 och på vilka grunder?
(2014)Den nationella timplanen reglerar hur mycket undervisningstid som skall ägnas åt de fyra ämnena historia, religion, samhällskunskap och geografi under hela grundskolan. Varje huvudman ansvarar för att fördela tiden mellan ...