Visar i datumordning:
Visas titlar 1-20 av 676
-
Thinking outside of the box: Monitoring heart rate and body temperature in rainbow trout, Oncorhynchus mykiss, using a bio-logging system
(2014)Abstract Conducting true ecophysiological studies on fish has been difficult due to there being few methods for monitoring vital responses in natural environments. Techniques such as bio-telemetry and bio- logging show ... -
Risbastur, fåraktiga vildar och gamla snålvargar – Kalle Anka-serier möter grundskolans värdegrund
(2015)Summary: A relatively new educational project in Sweden, called Serier i undervisningen (Comics in the teaching process), has been initiated by Egmont Publishing, the biggest company in the Scandinavian comics industry. ... -
Att förstå varandra - En studie om förskollärares erfarenheter kring TAKK i relation till barns samspel
(2015)Abstract TAKK är förkortning av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det innebär att tecken används till att förstärka eller komplettera det verbala språket. Kommunikationssättet har vanligtvis använts ... -
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress och kreativitet. Studien är ... -
Rosa & Blå
(2015)Abstrakt Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur barn uppfattar sig själva ... -
Att skapa ringar på vattnet. En kvalitativ intervjustudie om att praktiskt arbeta med barns rättigheter i Kambodja
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att se hur frivilligorganisationen Voice of the Children's arbete fungerar, hur de arbetar med att vara barnens röst i det Kambodjanska samhället. Vidare vill studien få syn på hur det ... -
De leker ju självmant och leken är fantastisk!
(2015)Anledningen till att vi valde att bedriva vår studie var för att vi ansåg att det finns mycket forskning om den fysiska aktiviteten men inte i relation till fritidshemmet. Vårt syfte var att beskriva fritidspedagogers ... -
Former av samspel i tamburen En kvalitativ studie om samspel mellan förskollärare och barn i tamburen.
(2015)Sammanfattning Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för hur olika former av samspel mellan pedagog och barn i tamburen kan komma till uttryck, beroende på förutsättningar och den atmosfär som framträder starkast ... -
Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning
(2015)När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) ... -
“Det är ett överlämnande så att säga av kunskapsinhämtandet till eleverna” - Lärares och elevers förhållningssätt till hemarbete i den individualiserade skolan.
(2015)Sammanfattning: Hemarbetet i gymnasieskolan är tämligen outforskad. Tidigare studier har fokuserat på den snävare definierade läxans praktik och framförallt riktats mot grundskolan. Föreliggande studie syftar till att ... -
"Kan du göra på något annat sätt eller kan du kanske bygga ännu större?" Förskollärares beskrivningar av deras arbetssätt med teknik i byggaktiviteter
(2015)Min studie baserades på ett aktionsforskningsarbete i förskolan. Mer specifikt observerade jag hur barn deltog i lärarledda rörelselekar och vilket lärande som gjordes möjligt i rörelselekarna. Min teoretiska anknytning ... -
”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.
(2015)SAMMANFATTNING Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att ... -
En SPRINT för alla? - En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)Den här studien handlar om användningen av arbetsmetoder som uppmuntrar yngre elever i Japan att tala engelska. Syftet med studien är att undersöka hur tre lärare i olika internationella skolor använder olika arbetsmetoder ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)Abstract: Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra frågeställningar som studien utgår ifrån ... -
Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
(2015)Sammanfattning Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa ... -
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete ... -
”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass
(2015)Syfte och frågor Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras ... -
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ... -
Lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever
(2015)Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever. Detta har gjorts utifrån frågeställningarna: • Vad innebär flerspråkighet i skolan idag? • Hur möter lärare flerspråkiga ... -
En tabubelagd bilderbok
(2015)I vår uppsats har vi utifrån olika frågeställningar intervjuat fem pedagoger från två olika verksamheter. Den ena verksamheten har litteraturprofil och arbetar terminvis utifrån en vald sagobok. Den andra verksamheten ...