Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Now showing items 261-280 of 290
-
Att förstå varandra - En studie om förskollärares erfarenheter kring TAKK i relation till barns samspel
(2015)Abstract TAKK är förkortning av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det innebär att tecken används till att förstärka eller komplettera det verbala språket. Kommunikationssättet har vanligtvis använts ... -
"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmet
(2015)Vår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten. Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörs samt vilka regler barnen uttrycker sig ... -
"Så man får jobba direkt när en konflikt uppstår" - En intervjustudie om hur pedagogens förhållningssätt i konflikter kan stötta barns utveckling av empatisk förmåga.
(2015)The purpose of this study was to find empathy supporting strategies for educators to practice in conflicts between children in preschool. To accomplish this we interviewed four preschool teachers from three different ... -
Elevers samskapande
(2015)Syftet med uppsatsen är att studera den verbala kommunikation som förekommer mellan elever när de samskapar en narrativ text. I samband med detta undersöks även elevernas reflektioner av det genomförda arbetet i par. För ... -
Läroplanen ... Nä, inga sånna fancy grejer! En etnografisk studie om skapande verksamhet på fritidshem
(2015)Syftet med den här studien är att belysa hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet på fritidshemmen, hur det sker och vad pedagogen har för motiv och syfte kring sitt arbete med skapande verksamhet. För att få en ökad ... -
Genus och jämställdhet i förskolan. En undersökning om hur pedagogerna resonerar kring genus och jämställdhet i förhållande till förskolans läroplan.
(2015)Huvudsyftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger arbetar med genus i förskolans verksamhet gentemot läroplanen. Vi valde att arbeta utefter två frågeställningar: - Hur resonerar pedagogerna att de arbetar ... -
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress och kreativitet. Studien är ... -
It's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghai
(2015)Denna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultat gällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare i ett högpresterande skolsystem ... -
Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.
(2015)Abstract I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick i pedagogernas strävan ... -
Hemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.
(2015)Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har en syn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ett mångkulturellt perspektiv. Vi har ... -
Barns medverkan i dokumentation Ett mindre empiriskt arbete om barns medverkan i dokumentation
(2015)Abstract Problem och syfte Syftet med den här studien är att ta reda på hur barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen ser ut utifrån de fyra intervjuade förskollärarnas perspektiv och även undersöka hur medvetna ... -
Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.
(2015)Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av kommunikationen för att ... -
Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö
(2015)Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations- teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang. Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat ... -
Former av samspel i tamburen En kvalitativ studie om samspel mellan förskollärare och barn i tamburen.
(2015)Sammanfattning Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för hur olika former av samspel mellan pedagog och barn i tamburen kan komma till uttryck, beroende på förutsättningar och den atmosfär som framträder starkast ... -
En SPRINT för alla? − En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)I denna kvalitativa empiriska studie belyses vikten av att stötta elever i sin främmande- språkinlärning för att de ska kunna tillgodo se sig ett förmedlat ämnesinnehåll. Studiens syfte är att se hur detta stöd kan se ut ... -
"Om bara barnen skulle bestämma på fritids så skulle det bli kaos". En kvalitativ studie om delaktighet ur barns perspektiv
(2015)Abstract Denna studie syftar till att ta reda på hur eleverna beskriver sina möjligheter att vara delaktiga i utformningen av fritidshemmets aktiviteter. Vårt resultat besvaras utifrån våra frågeställningar som är: -Vid ... -
Kommunikationens betydelse för samarbetsklimatet - I förskolans arbetslag
(2015)Bakgrund: Valet av ämne grundar sig i att vi båda har ett intresse för hur människor väljer att kommunicera med varandra i olika situationer. Vi har tidigare i utbildningen haft en kurs om ämnet konflikthantering som gav ... -
Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.
(2015)Abstract Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever uppdraget med att dokumentera och reflektera ... -
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete ...