Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 641-660 av 676
-
Makten över fritidshemmet - vem har makten? Fritidspedagoger, rektorer eller Skolverket?
(2015)Abstract Studiens syfte är att synliggöra hur olika aktörer inom skolväsendet, såsom Skolverket, rektorer och fritidspedagoger förhåller sig till och tolkar läroplanens övergripande mål. Detta är för att eventuellt kunna ... -
Coola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.
(2015)Abstract Ett av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningar utifrån stereotypa ... -
Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre ... -
Att förstå varandra - En studie om förskollärares erfarenheter kring TAKK i relation till barns samspel
(2015)Abstract TAKK är förkortning av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det innebär att tecken används till att förstärka eller komplettera det verbala språket. Kommunikationssättet har vanligtvis använts ... -
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ... -
"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmet
(2015)Vår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten. Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörs samt vilka regler barnen uttrycker sig ... -
Vad läraren och eleverna gör under fasen självständigt arbete och vilka förmågor eleverna ges möjlighet att utveckla under fasen. En kvantitativ studie om praktiken i den svenska matematikundervisningen
(2015)This paper provides an overview of the phase independent work in the mathematics education in Sweden for pupils at age 9-12. It examines; how much time that is spent on the phase independent work, what the teacher does the ... -
Läroplanen ... Nä, inga sånna fancy grejer! En etnografisk studie om skapande verksamhet på fritidshem
(2015)Syftet med den här studien är att belysa hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet på fritidshemmen, hur det sker och vad pedagogen har för motiv och syfte kring sitt arbete med skapande verksamhet. För att få en ökad ... -
IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
(2015)Abstract Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att vi intervjuare/observatörer ... -
"Så man får jobba direkt när en konflikt uppstår" - En intervjustudie om hur pedagogens förhållningssätt i konflikter kan stötta barns utveckling av empatisk förmåga.
(2015)The purpose of this study was to find empathy supporting strategies for educators to practice in conflicts between children in preschool. To accomplish this we interviewed four preschool teachers from three different ... -
Genus och jämställdhet i förskolan. En undersökning om hur pedagogerna resonerar kring genus och jämställdhet i förhållande till förskolans läroplan.
(2015)Huvudsyftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger arbetar med genus i förskolans verksamhet gentemot läroplanen. Vi valde att arbeta utefter två frågeställningar: - Hur resonerar pedagogerna att de arbetar ... -
Elevers samskapande
(2015)Syftet med uppsatsen är att studera den verbala kommunikation som förekommer mellan elever när de samskapar en narrativ text. I samband med detta undersöks även elevernas reflektioner av det genomförda arbetet i par. För ... -
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress och kreativitet. Studien är ... -
Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.
(2015)Abstract I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick i pedagogernas strävan ... -
It's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghai
(2015)Denna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultat gällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare i ett högpresterande skolsystem ... -
Här är det jag som bestämmer! Flickors maktagerande i den fria leken på förskolan.
(2015)Syftet med vår studie är att observera flickors maktagerande i förskolan, i den fria leken där både flickor och pojkar medverkar, utifrån ett sociokulturellt perspektiv och se hur de använder sig av kommunikationen för att ... -
Barns medverkan i dokumentation Ett mindre empiriskt arbete om barns medverkan i dokumentation
(2015)Abstract Problem och syfte Syftet med den här studien är att ta reda på hur barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen ser ut utifrån de fyra intervjuade förskollärarnas perspektiv och även undersöka hur medvetna ... -
Hemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.
(2015)Syftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har en syn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ett mångkulturellt perspektiv. Vi har ... -
Former av samspel i tamburen En kvalitativ studie om samspel mellan förskollärare och barn i tamburen.
(2015)Sammanfattning Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för hur olika former av samspel mellan pedagog och barn i tamburen kan komma till uttryck, beroende på förutsättningar och den atmosfär som framträder starkast ... -
Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö
(2015)Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations- teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang. Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat ...