Lärarutbildningsnämnden (2010-): Recent submissions
Visas titlar 601-620 av 676
-
Pedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektiv
(2015)Abstract I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i fritidshemsverksamheten, men tidigare ... -
En tabubelagd bilderbok
(2015)I vår uppsats har vi utifrån olika frågeställningar intervjuat fem pedagoger från två olika verksamheter. Den ena verksamheten har litteraturprofil och arbetar terminvis utifrån en vald sagobok. Den andra verksamheten ... -
Materialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!".
(2015)Syftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig av naturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilen I ur och skur. Verksamheten ... -
Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan
(2015)Bakgrund Utifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolor brister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötande av barn samt deras barnsyn ... -
Pedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskollärare
(2015)Konflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barn tidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig att respektera varandra och sin omgivning. Syftet ... -
Kommunikation och autism
(2015)Sammanfattning Vårt syfte med denna empiriska studie är att studera vilka kommunikativa strategier som förskolans pedagoger använder för barn med autismspektrumdiagnos. Studien syftar också till att ge en bild av hur ... -
Hur fri är barns fria lek i en förskola? - Ur barnens och pedagogernas perspektiv
(2015)Abstrakt Den fria leken är en problematik för förskolan, om barns fria lek ska vara fri från en vuxens styrning eller inte. Vårt examensarbete handlar om hur fri den fria leken är i en förskola utifrån vad några pedagoger ... -
Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor.
(2015)Sammanfattning Syftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vad den har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikter kring den ... -
Den kommunicerande läraren: En observationsstudie av fyra lärares kommunikativa strategier under matematiklektioner
(2015)The aim of this paper is to get a better understanding of the various communicative strategies teachers of first and second graders use to engage their pupils in dialogues during mathematics lessons. A qualitative study ... -
Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet
(2015)Abstract Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har kring barns könsmönster och ... -
Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand
(2015)Sammanfattning Syftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailand arbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiens forskningsfrågor är: Hur dokumenterar man ... -
Interaktion i matematiklektioners faser och arbetssätt: en observationsstudie av sex lektioner i årskurs 1-3
(2015)Swedish schools have been criticized for the traditional mathematics teaching that commonly occurs in classrooms, which is described as tied to textbooks and with pupils working silently on their own. This description can ... -
Förskolläraren som närbyråkrat - En ontologisk spänning
(2015)När läroplanen för förskolan kom till fick förskollärarna en nya roll, och syftet med vårt arbete är att undersöka denna nya roll som förskollärare har tillskrivits och hur förskollärarna upplever den. Fredriksson (2010) ... -
Hur elever uppfattar boksamtal i helklass
(2015)Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mitt examensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hur delaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ... -
Reflektioner kring genuspedagogik - från teori till praktik. En kvalitativ intervjustudie med tre pedagoger. Uppsats/Examensarbete: 15 hp
(2015)Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur tre pedagoger, verksamma i genusinriktade förskolor, reflekterar kring genus i förskolan. Specifikt inriktar vi oss på hur pedagogerna exemplifierar situationer i förskolans ... -
Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar
(2015)Abstract Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till läroplansmålet om att förskolan ska sträva ... -
En tolkningsbar läroplan. En kvalitativ studie om tolkningar av estetiska läroprocesser i fritidshem.
(2015)Den här studien har som avsikt att samla in empirisk data om hur pedagoger på fritidshem tolkar uppdraget om de estetiska läroprocesserna som står skrivet i läroplanen. Syftet är att synliggöra komplexiteten av en tolkningsbar ... -
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
(2015)Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla språket. I studiens resultat användes semistrukturerade ... -
Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola
(2015)Abstract Syfte Detta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på en mångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersöka huruvida musik ... -
Hälsa, hälsofrämjande och delaktighet. En kvalitativ studie av fritidspedagogers föreställningar.
(2015)Abstract Vår studie handlar om fritidspedagogers uppfattningar av begreppen hälsa, hälsofrämjande arbete och delaktighet. Vi finner ett problem i att det finns en kunskapslucka gällande forskning kring hälsa och hälsofrämjande ...