Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 181-200 av 290
-
Individualiserad matematikundervisning för elever i behov av extra anpassning Kursansvarig institution: LAU390: Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
(2015)Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur två lärare verksamma i årskurserna 3 och 6 säger sig arbeta och hur de i praktiken går till väga när de arbetar i matematikundervisningen med elever i behov av extra ... -
Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier
(2015)Sammanfattning: Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda till GeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på ... -
Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
(2015)Sammanfattning Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa ... -
Kommunikation och inkludering: Tvålärarsystem som utvecklingsarbete utifrån rektor, lärare och elever i en grundskola
(2015)Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka hur tvålärarsystem som ett utvecklingsarbete bedrivs på en grundskola i en stor svensk stad. För att undersöka hur arbetet mottagits och uppfattas i tre av skolans nivåer: rektor, ... -
“Det är ett överlämnande så att säga av kunskapsinhämtandet till eleverna” - Lärares och elevers förhållningssätt till hemarbete i den individualiserade skolan.
(2015)Sammanfattning: Hemarbetet i gymnasieskolan är tämligen outforskad. Tidigare studier har fokuserat på den snävare definierade läxans praktik och framförallt riktats mot grundskolan. Föreliggande studie syftar till att ... -
Har lärarens ämneskonception någon påverkan på elevernas upplevelse av bildämnet?
(2015)Sammanfattning: Som lärarstudenter med inriktning mot bild har vi under vår verksamhetsförlagda utbildning kommit i kontakt med lärare som undervisar på olika sätt. Vi blev nyfikna på vad det kan bero på och började titta ... -
Lärares läxpraktik i verksamheten – En studie om läxans roll i undervisningen
(2015)Sammanfattning Inom skolvärlden är läxor ofta ett naturligt inslag i den ordinarie undervisningen. Lärare använder många typer av läxor på olika sätt, vilket innebär att läxans roll i undervisningen varierar. Denna studie ... -
”Dom kör prylar, vi kör facet” En studie om högstadie- och gymnasieelevers upplevelse kring genusnormer och jämställdhet.
(2015)The purpose of this paper is to investigate how students perceive gender patterns, gender and equality in their school environment. The following two questions we intend to answer is: How do secondary- and high school students ... -
I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik
(2015)Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder matematiken ... -
”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass
(2015)Syfte och frågor Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras ... -
Den kreativa rörelsen mot kunskap - en studie om betydelsen av skolbibliotek för elever
(2015)Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att söka reda på vilken betydelse som eleverna lägger vid skolbiblioteket samt vad denna betydelse har för elevernas sökande efter kunskap. Vi undersöker även skolans inverkan och ... -
Lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever
(2015)Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärares förhållningssätt till flerspråkiga elever. Detta har gjorts utifrån frågeställningarna: • Vad innebär flerspråkighet i skolan idag? • Hur möter lärare flerspråkiga ... -
”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.
(2015)SAMMANFATTNING Syfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser ut i olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att ... -
Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?
(2015)Sammanfattning Detta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt de debatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller ... -
Att kunna möta alla barn – En webbaserad enkätstudie i förskolan som undersöker sambandet mellan pedagogers kunskap om samt intresse för autismspektrumtillstånd och hur det påverkar deras förhållningssätt gentemot barn med autism
(2015)___________________________________________________________________________ Denna studie är baserad på webbenkäter där 0 verksamma pedagoger med varierande utbildningsbakgrund och erfarenhetsbakgrund har deltagit. Enkäten ... -
Dom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematik
(2015)Sammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger i skolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en så framgångsrik undervisningsmiljö ... -
“We can’t do what we like” – Kinesiska lärares upplevelser av sin profession i förhållande till ramfaktorer
(2015)Sammanfattning Studiens syfte formulerades på följande sätt: Vi vill undersöka vad några lärare i Kunming, Kina, har för upplevelser av sina möjligheter och hinder i att utföra sin profession. Syftet delades sedan in i ... -
”Man tänker ju att mannen ska ha lite mer kontroll”: En studie av hur tjejer på en konfessionell och en icke-konfessionell gymnasieskola förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån Fifty Shades of Grey
(2015)Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur gymnasietjejer förhandlar kön, sexualitet och makt utifrån filmen Fifty Shades of Grey, vilket har gjorts genom två fokusgruppsintervjuer med elever från en icke-konfessionell ... -
Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola
(2015)Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, att synliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagoger resonerar ... -
Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.
(2015)Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks ...