Examensarbete grundnivå: Recent submissions
Visas titlar 241-260 av 290
-
Barns matematiska strategier. Problemlösning med bild som uttrycksmedel.
(2015)Abstract Studiens övergripande syfte är att undersöka hur barns matematiska strategier kan se ut i förskolan. Det material som används är influerat av en tidigare studie som genomfördes för tjugo år sedan av Ahlberg (1994). ... -
Rationella tal och kopplingen till vardagen
(2015)Abstract Rationella tal har länge varit ett diskussionsämne i den svenska skolan och framför allt om hur dessa tal och och dess uttrycksformer ska läras ut. De olika representationerna av sådana tal, bråktal, decimaltal ... -
Konflikthantering på fritidshemmet. En kvalitativ forskningsstudie om konflikthantering
(2015)Studiens syfte var att undersöka fritidspedagogernas kunskap om konflikter, samt att den kunskapen skulle få komma fram mer inom forskningen. Det finns inte så mycket forskning gällande fritidspedagogers kunskap och arbete ... -
Den som inte kan ett annat språk kan sitt eget. En empirisk studie om hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i fritidshemmet
(2015)Abstract • Problem, syfte och frågor Studiens syfte med detta arbete är att ta reda på hur fritidspedagoger arbetar med barns flerspråkiga användning på fritidshem. Detta är också huvudfrågan i arbetet. Längre ner i arbetet ... -
Elevers upplevelse av betyg i årskurs 6: En studie kopplad till sammansatt betyg inom de naturorienterande ämnena
(2015)Syftet med denna studie är att få en inblick i hur elever känner och tänker kring betyg. Bak- grunden till valet av ämne grundar sig i den heta politiska debatt som pågår rörande betyg i dagens skola. Det skrivs mycket om ... -
Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.
(2015)Abstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. ... -
Förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i samlingen
(2015)Studiens syfte är att undersöka och tolka hur förskollärare göra barnen delaktiga i samlingen på förskolan. Skapa sig en djupare kunskap och förståelse för barns delaktighet i samlingen och förskollärares uppfattning om ... -
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här ... -
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)Sammanfattning Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi uppmärksammat att spel ofta upplevs ... -
Bilderbokens viktiga funktion i en förskola för alla. En litteraturstudie om kulturmöten med fokus på etnicitet i samtida bilderböcker för barn.
(2015)Abstract Med bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverige så har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseende på etnicitet. Uppsatsen ... -
Att skapa ringar på vattnet. En kvalitativ intervjustudie om att praktiskt arbeta med barns rättigheter i Kambodja
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att se hur frivilligorganisationen Voice of the Children's arbete fungerar, hur de arbetar med att vara barnens röst i det Kambodjanska samhället. Vidare vill studien få syn på hur det ... -
Coola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.
(2015)Abstract Ett av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningar utifrån stereotypa ... -
TAKK som redskap i förskolan En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
(2015)Abstract Syfte: Studiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar av TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation – som redskap i förskolan. Den utgår från två frågeställningar: Vilken funktion ... -
"Det är inte utomhuspedagogik, det är bara liksom fri lek ute." En fallstudie av två förskolors förutsättnigar för en meningsfull utevistelse
(2015)Hur pedagogerna utnyttjar möjligheterna till pedagogiska aktiviteter är någonting vi upplevt varierar från förskola till förskola. Syftet med studien var därför att ta reda på vilka faktorer som påverkar barns möjligheter ... -
Makten över fritidshemmet - vem har makten? Fritidspedagoger, rektorer eller Skolverket?
(2015)Abstract Studiens syfte är att synliggöra hur olika aktörer inom skolväsendet, såsom Skolverket, rektorer och fritidspedagoger förhåller sig till och tolkar läroplanens övergripande mål. Detta är för att eventuellt kunna ... -
Förskollärarens demokratiska styrning. Kommunikationshandlingar i samlingssituationer.
(2015)Abstract I vår studie har vi undersökt hur förskollärares styrning av samlingssituationer kan ta sig uttryck. Syftet med vår studie är att se hur förskollärarens styrning i kommunikationen med barn möjliggör eller begränsar ... -
Det var inte jag! En analys av pedagogers upplevelser och erfarenheter kring sin roll i barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract Syftet med denna studie är att får insyn i hur pedagoger upplever sin egen roll i konflikter som uppstår mellan barn i förskolan. Studiens analys utgår från det empiriska material som samlats in från de tre ... -
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ... -
Vad läraren och eleverna gör under fasen självständigt arbete och vilka förmågor eleverna ges möjlighet att utveckla under fasen. En kvantitativ studie om praktiken i den svenska matematikundervisningen
(2015)This paper provides an overview of the phase independent work in the mathematics education in Sweden for pupils at age 9-12. It examines; how much time that is spent on the phase independent work, what the teacher does the ... -
IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
(2015)Abstract Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att vi intervjuare/observatörer ...